Sunday, September 30, 2007

Hikmah?

Assalamualaikum dan salam perpaduan,

Dalam entry yang lepas (nama je lepas, taip je hari lain, tapi postnya hari yang sama... hehe..) saya ada menyatakan tentang hikmah bagi setiap yang berlaku pada kita kan? Berikutan pembatalan hasrat saya dan tunang saya untuk bernikah pada hujung tahun ni, saya berasa agak sedih pada mulanya. Tapi, setelah berfikir kembali barulah saya menyedari hikmah disebaliknya. Hal ini membuat saya berfikir bahawa saya mungkin belum bersedia untuk menjadi seorang suami yang baik. Mungkin saya diberi masa untuk segala persediaan. Bukan mudah untuk menjadi suami ni. Suami mestilah cukup ilmu agama di dada supaya mudah membimbing keluarga kelak. Bukan sekadar tahu tanggungjawab memberi nafkah sahaja. Jadi bersyukurlah saya apabila mendapati saya masih mempunyai masa untuk melengkapi diri dengan ilmu agama yang cukup dan memperbaiki diri supaya mempunyai peribadi seorang suami yang dapat membimbing keluarga ke arah yang betul.

Itu dari segi ilmu agama, bagaimana pula dengan belanja setelah berkeluarga kelak? Rasa-rasanya belanja masa bujang nipun dah cukup menyeksakan. Bak kata orang dah takat idung dah. Lepas tengah bulan je makan megi.. hehe... Aiiii... takkan nak bagi bini makan megi kot. Kalau nak diikutkan memanglah cukup duit nak guna untuk kahwin hujung tahun ni. Tapi, takat tu jelah... duit belanja untuk kegunaan lepas kawin sket je... Sebelum ni dok pikir camna nak buat duit cukup menjelang hujung tahun ni. Terjumpa laman web yang jual ebook tajuknya 'maskahwin yang hilang'... pernah dengar? time tu frust ah sket sebab jupe ebook tu time last-last minute. "Aiseh, kan elok kalu jupe awal ebook nih". Masa tu fikir camtulah sebab memang terus terang kandungan buku tu memang bagus dan sangat-sangat membantu dalam pengurusan kewangan saya. Cuma masa je tak cukup nak applykan betul-betul. Jadi, disinilah wujud rasa syukur sbb masih ada masa untuk applykan memandangkan perkahwinan sayapun ditunda ke tahun depan dengan harapan dapat mengumpul duit bukan sahaja untuk pengurusan perkahwinan, malah untuk kehidupan selapas kahwin juga.

Erm, alang-alang dah sebut pasal ebook 'Maskahwin yang hilang' tu, ni nak celah-celah sikit promote ebook nih pada semua. Bukan apa, dah benda baik.. elok kongsi. mudah-mudahan dapat membantu bakal-bakal pengantin tu mengumpul duit yang cukup. Yang lambat lagi tu pun elok gak baca buku nih sebab ia lebih kepada pengurusan kewangan yang betul. Memang tak rugi beli. Memang praktikan dan mudah ikut kaedah-kaedah yang disyorkan dalam buku tu. Nanti saya post review tentang buku ni ek. Tapi, kalu ada yang tak sabar nak tahu, leh g ke laman web ni je... Maskahwin Yang Hilang

No comments: