Sunday, September 30, 2007

Sista (Cyst) di Ovari?

Assalamualaikum dan salam perpaduan,

Baru-baru ini seorang daripada orang kesayangan saya terpaksa menjalani pembedahan akibat ketumbuhan sista(cyst) di ovari. Kalau ada yang tak tau, sista adalah ketumbuhan berbentuk seperti belon yang mengandungi cecair berupa darah atau cecair berminyak. Kata doktor, kebanyakan cyst pada ovari bersifat benigna yang tidak akan berubah menjadi kanser dan ia turut dikenali sebagai physiological cyst iaitu terjadi ketika kitaran haid seseorang wanita. Kebiasaanya pesakit sista tidak merasakan sebarang simptom. Tapi, bagi sesetengah kes, ada juga simptom-simptom yang dirasai oleh pesakit sista ini. Bagi orang kesayangan saya ini, beliau sering mengadu sakit di bahagian perut, terasa macam keras. Kami pada mulanya beranggapan "Alah.. angin je tu..." tapi, hinggalah satu hari dia jatuh pengsan dan dibawa ke hospital dan mendapati sista itu telah pecah dan itu menyebabkan dia pengsan kerana tak tahan sakit yang dialami itu.

Bagi wanita-wanita di luar sana. Sentiasalah menjalani pemeriksaan kesihatan. Mencegah lebih baik daripada mengubati. Kaum Adampun kenalah peka dengan hal ni supaya dapat membantu yang tersayang tu. Jadi, di sini saya nak kongsilah serba sedikit mengenai sista di ovari ni untuk tatapan dan iktibar semua. Berikut adalah petikan yang di cedok daripada laman web Kementerian Kesihatan Malaysia:

Sista Ovari

Apakah yang dimaksudkan dengan Sista Ovari?

Sista atau ketumbuhan dalam ovari merupakan pembendungan cecair di dalam ovari. Terdapat beberapa jenis sista ovari. Gulungan wanita begitu mengambil berat terhadap sista ini disebabkab kebimbangan mereka kepada kanser ovari. Satu perkara yang perlu diingat bahawa kebanyakan sista ovari ini bukanlah ketumbuhan kanser. Walau bagaimanapun, sebahagian dari sista benigna ini memerlukan rawatan jika ia tidak hilang seperti biasanya. Hanya dalam beberapa kes yang kecil, ia bertukar menjadi kanser. Yang menggembirakan kita ialah hampir semua sista ovari ini akan hilang secara spontan tanpa memerlukan rawatan. Oleh kerana kebanyakan dari sista ovari adalah benigna (bukan kanser), kewujudan sista ovari biasanya tidaklah membimbangkan.

Tanda dan Gejala

Lazimnya, sista ovari tidak membahayakan dan tidak menimbulkan gejala. Jika berlaku juga gejala, ia termasuklah:

  • Terasa sesak atau bengkak dalam abdomen Berat badan bertambah. Sakit yang tidak menyucuk dan berlaku berterusan sama ada di sebelah atau di kedua-dua belah pelvis. Kesakitan semasa melakukan seks Haid tertunda, tidak teratur atau sakit. Semakin banyak timbulnya bulu roma di muka.

  • Terasa sangat sakit yang menyucuk dalam abdomen, demam, dan/atau muntah. Kemungkinan ini disebabkan oleh sista yang berdarah kerana telah pecah atau terpintal/terpusing.

Jenis-jenis sista ovari

  • Sista fungsi - Jenis ini sangat lazim berlaku. Ia dikaitkan dengan kelainan dari fungsi ovari yang normal. Contohnya, ia terbentuk apabila telur cuba dikeluarkan seperti dalam proses pengovulan biasa. Ianya mungkin berlanjutan sehingga 4 atau 6 minggu. Sista ini jarang merembeskan hormon. Sista folikel dan korpus luteum - sista folikel terbentuk apabila folikel yang menghasilkan telur dalam ovari membesar dan dipenuhi cecair. Sista korpus luteum merupakan jisim tisu berwarna kuning yang terbentuk daripada folikel selepas proses pengovulan. Sista jenis ini timbul dan hilang setiap bulan. Ia dikaitkan dengan fungsi normal ovari. Sista yang abnormal atau sista neoplasma - Ia terjadi kesan dari pertumbuhan sel dan kebanyakannya merupakan ketumbuhan benigna. Dalam beberapa kes tertentu, ianya boleh menjadi kanser. Sista yang abnormal ini memerlukan rawatan perubatan dari doktor. Ini termasuklah:
      • Sista dermoid - yang mengandungi pelbagai jenis tisu seperti bahan-bahan lemak, rambut, gigi, serpihan tulang dan tisu rawan.
      • Ovari polisistik - disebabkan oleh timbunan sista-sista kecil yang berganda menyebabkan berlakunya ketidakseimbangan hormon. Ini akan menyebabkan berlakunya haid yang tidak teratur, timbulnya bulu-bulu roma di badan dan ketaksuburan atau kemandulan

Perkara yang perlu diingat:

Oleh kerana sista ovari biasanya tidak menunjukkan gejala, adalah penting bagi wanita yang pernah mengalami sista di masa yang lalu atau mempunyai sejarah keluarga yang pernah menghidap tumor ovari melakukan pemeriksaan pelvis secara berkala. Wanita yang pernah mengalami sista ovari mempunyai risiko yang lebih tinggi untuk mendapatnya lagi di masa hadapan. Endometriosis mungkin menjadi lebih serius jika berlakunya sista ovari dan peluang anda untuk menjalani oforektomi (pembuangan ovari) adalah lebih tinggi. Dalam beberapa kes tertentu, jika berlakunya sista ovari yang malignan, rawatan awal biasanya memberi lebih jaminan untuk sembuh. Wanita yang mendapat sista ovari selepas putus haid lebih mudah mengalami malignansi.

Beringat untuk mendapatkan nasihat doktor dengan segera jika anda mengalami sebarang rasa sesak, tekanan atau kurang selesa di bahagian pelvis. Lebih cepat sista itu dikesan dan dirawat maka lebih baiklah peluang anda untuk sembuh.

Pengesanan

Anda boleh mengesan sista ovari melalui:

    • Pemeriksaan pelvis di mana doktor dapat merasa saiz ovari dan mengesan sebarang keabnormalan yang wujud. Ultrasound - alat ini menggunakan gelombang bunyi untuk menghasilkan gambar atau imej organ dalaman dengan meletakkan satu alat di atas abdomen atau memasukkan alat tertentu ke dalam faraj. Laparaskopi - satu pembedahan kecil yang dilakukan untuk membolehkan doktor melihat struktur dalam abdomen anda.

    • Ujian darah bagi mengesan tumor- ujian ini akan dilakukan jika doktor mensyaki adanya malignansi.

Rawatan

Bergantung kepada:

    • Saiz dan jenis sista. Umur, sama ada anda berada dalam tahun-tahun yang subur atau telah putus haid.. Ingin mendapatkan anak Tahap kesihatan keseluruhannya.

    • Keterukan gejala yang dialami.

Sesetengah sista akan hilang begitu sahaja dalam masa satu hingga dua bulan tanpa dirawat. Jika ianya tidak sembuh, pembedahan mungkin diperlukan untuk membuang sista tersebut. Jika sista itu dapat dikesan lebih awal, ianya hanya mungkin memerlukan pembedahan yang kecil dan sista itu mungkin dibuang tanpa melibatkan ovari. Kadangkalanya ovari perlu dibuang dan pembedahan mungkin melibatkan pengeluaran tiub Fallopian dan juga rahim.

Soalan untuk ditanya

Adakah anda mengalami sakit abdomen yang amat sangat, demam dan muntah-muntah?

JIKA YA

Berjumpalah doktor.


JIKA TIDAK

Adakah anda mengalami gejala-gejala seperti di bawah:

    • Terasa sesak atau bengkak dalam abdomen
    • Haid tertunda, tidak teratur atau sakit
    • Kesakitan semasa melakukan seks
    • Kesakitan yang tidak menyucuk dan berlaku berterusan sama ada di sebelah atau di kedua-dua belah pelvis.

JIKA YA

Hubungi doktor


JIKA TIDAK

Gunakan rawatan/pengurusan sendiri

PENGURUSAN SENDIRI DAN LANGKAH-LANGKAH PENCEGAHAN

    • Dapatkan pemeriksaan pelvis secara berkala seperti yang disarankan oleh doktor.

    • Jika mendapat kesakitan yang ringan ambillah ubat penahan sakit.

    • Kurangkan pengambilan kafein.


167 comments:

puja said...

sakit tak pembedahan ni? saya pun kena bedah nanti?

aien gemas said...

sy baru je menjalani pembedahan yg tersebut. aduh mak aii..sakitnya...taubat!

aien gemas said...

kpd yg pakar dan arif,sy nk tau...adakah sesiapa yg telah menjalani pembedahan ini akan sukar hamil lagi.

Unknown said...

Baru saja dikesan ada ovarian sist minggu lepas...tabah menerima...

Anne79_mn said...

sy org baru dlm ruangan ni..sy nak juga berkongsi maklumat dgn semua yg ada kat sini. Sy salah seorang menghadapi masalah ni dan baru diketahui selepas beberapa kali mengalami kesakitan dan berjumpa doktor. cyst sy skrg ialah 7.7cm sebesar sabun. sy nak tya kpd mereka yang tlh menjalani pembedahan, adakah kemungkinan boleh mengandung sbb sy telahpun berkahwin tetapi blm mempunyai anak.

nurheart said...

Salam, saya pun baru disahkan ada ovarian cyst. Besarnya lebih kurang 4.05 cm.. Agak gerun juga dengar kalau bedah ada yang sampai kena buang ovar @ tiub falapio @ rahim. Ya Allah..give us strength

Anjung Buluh said...

saya telah pun menjalani pembedahan ovarian cyst pada 6 bln yg lepas, ngilu masih terasa, mari kita kongsi sama-sama pengalaman ni.

Anonymous said...

salam sumer,
saya skrg 3 bulan lebih pregnant, taoi perut saya seems like 5 months pregnant. bila pegi scan, doktor ckp saya ada sis sebesar 8.17cm...subhanallah...tak terlintas di fikiran saya selama ini...tapi saya difahamkan doktor kata x berbahaya..n my baby still safe for now...my baby only 6cm rather than sis 8cm...em saya berserah je sekarang...duduk dgr citer dkt ofis ni lagi menakutkan...ni plak baru tau bole pecah.aduh....apepun saye kene berfikiran positif demi kesihatan baby saye...da pe suggestion x? for now,doktor tu kate x payah makan ape2 ubat utk surutkan bengkak...ntahla...

Anonymous said...

salam,
sy agak terlambat mengomen di sini.Sy pernah disahkan ada ovarian cyst(specifically,twisted ovarian cyst) yg memerlukan pembedahan. Ketika itu, sy berumur 17thn.tdk ada srg gejala,malah masih aktif dgn aktiviti sukan.hanya sedar berat bdn naik mendadak dan perut kembung.Saya uz check bila mengalami pendarahan yg sgt banyak,so bila buat ultra sound..sebesar 12cm.Dibedah 2 bulan kemudian sbb dah sangat besar iaitu 14x20cm n tiub fallopio saya terpusing 180 darjah.Sakit sangat sampai satu badan bergegar.Akhirnya,sebelah ovari saya dibuang.inggal lg sebelah.Doktor kata, penyakit ni xda reason..still bleh pregnant sbb masih ada satu ovari (kilang telur).So...xusah risau.. (^_^)

Anonymous said...

Salam. kepada mereka yg ada cyst atau sudah buat pembedahan buang cyst dan ingin hamil, dapat anak.
jgn risau. makan lah biodex. produk biodex sgt berkesan, selamat, ramai dah yg makan biodex, yg ada cyst, yg tak pernah hamil, yg ada endo, alhamdulillah, ada rezki sbb produk biodex sgt lengkap. utk org sukar hamil, sampailah yg ada kanser, biodex mampu tolong. cubalah. insyaallah, kita sama2 ada rezki :)

Hilya said...

alhamdulillah sy br lepas jalani laparoscopy cystectomi..cyst telah di buang..10x10cm..bsr dh..awalnye scan 7cm mcmtu..sy terus operation selepas keguguran kdgn berusia dua bulan..saye redha demi kebaikan masa hadapan..

Hilya said...

kpd sesiapa yg dh tahu n sah ada cyst jgn lengah lg ikut nasihat dktr.yakinlah semua akan berakhir dgn selamat.

Anonymous said...

salam, saya pernah mengalami sista ovari tetapi alhamdulillah tidak perlu dibedah sebab saya mengambil herba burma..selain itu saya buat akupunktur..cubalah cara tradisional..insya ALLAH mujarab

Anonymous said...

Bulan 9 tahun 2009 betul2 wat saya rase sgt2 rapuh kerana disahkan menghidap Ovarian Cyst sebesar 9.7cm.Pada masa tu Pakar O&G memberitahu supaya melakukan pembedahan sekiranya tiada perubahan.Kini ketumbuhan tu 6.2cm sahaja tapi didapati ianya bukan clear ovarian Csyt kerada kemungkinan dlm ketumbuhan tersebut mempunyai sel lain n saya dinasihati untuk melakukan pembedahan.Jujur saya sangat takut kerana masih belum dikurniakan zuriat.Pada mereka yang mempunyai pengalaman berharap sangat berkongsi dgn saya.Really need the imformation untuk saya membuat keputusan.

Anonymous said...

salam kepada semua.saya juga mengalami nasib yg sama.sy skadar ingin berkongsi.umur 24 sy berkahwin.setahun belum dikurniakan zuriat.bulan mei 2009 sy tak dtg haid selama 3 bln.ingatkan mengandung,pegi check rupanye cyst.Tuhan je yg tahu hati ni mcm mane.cyst sy ade 2,kanan dan kiri.kanan 5cm kiri 3cm.tak sampai sebln g check lg dah besar jd 9cm&5cm.bulan 11 2009 sy operate sama mcm org bersalin.dapat mc 2bln.mmg teramat sakit.tido pun x boleh pusing2.jalan kene org papah.mandi pun kne suami yg uruskan.hidup bagaikan org cacat.sedih yg teramat sgt.Alhamdulillah sy dapat tempuhi dgn tabah.bln 5 2010 sy g check up lg.terkejut apabila cyst tu ade balik.skrg cuma 2cm.doctor kata kalau semakin membesar mgkin kne operate balik.kdg2 sy begitu lemah.kenapa sy yg kne tanggung semua ni.rasa takut nak operate lg.nasib baik sy ade suami yg begitu sabar dan memberi semangat.sy pegang kata2 suami saya."TUHAN BG DUGAAN PADA KITA SEBAB DIA TAHU KITA DAPAT MENGHARUNGINYA"."TUHAN AMAT MENYANGI KITA,JADI BERSABAR LAH".....

aleesya said...

sy br bersalin ank ke-2 5 bulan yg lalu dan sebulan kemudian cyst dikesan sebesar 17x10cm diluar rahim saya..hanya airmata x henti2 slps dktr mncdgkan spy pembedahan dilakukan secepat mungkin & kmhgkinan bsr rahim sy mgkin tdk dpt diselamatkn..pd ms yg sama bayi sy masih menyusu..x dpt bygkan jika nyawa sy melayang disbbkan pmbedahn ini..tarikh ditetapkan pd awl Jun..sy nekad utk mcuba rawatan alternatif tlbh dahulu..sy cuba dptkn pendapat dr 4org pakar..akhirnya bln Ogos 2010 sy nekad ke Hsptl utk 2nd opinion & hasilnya cyst sy smkin membesar sebesar prgnant 7 bulan..dktr trsbt btl2 memahami situasi sy & mcdgkan spy CTscan dilaukan aft raya 2010..& operation on October..sy redha..itulah jalan terbaik yg sy ada.

Anonymous said...

salam..
saya baru berkhwin selama 9 bulan. saya juga penghidap ovary cycts di kedua2 belah bahagian kiri dan kanan. Kali pertama scan ukuran dalam aggaran mencecah 5cm di sebelah kiri dan sebelah kanan plak 3.5cm… Saya amat terkejut dan memang menangis,memandangkan saya baru berumur 23thn dan masih tidak tahu apa2 ttg cycts nie. ALLhamdulillah saya hanya mengalami cycts yang ringan dan ALLAh telah pertemukan saya dgn NONI Chewable(BIODEX). Dgn berkat biodex itu juga saya amik selama 2minggu, Dgn izin ALLAH juga saya disahkan hilang dan ovary cycts mengecut..Saya amat terkejut. Period saya teratur dan on time kalau lewat atau cepat cuma 1-2hari saja.skrg nie saya masih lg buat rawatan 2bulan sekali g check di hospital pakar KPJ… tp yang menyediahkan saya,saya blum lg di kurniakan zuriat.. saya amat2 sedih dan takut seandainya saya tidak mempunyai zuriat dan cysts nie menjejaskan saya untuk dapat zuriat.Saya ada juga mencuba biodex tp memandangkan biodex ni memerlukan kos mahal lalu saya ubah produk kepada set hamil DCL.. Adakah cysts nie boleh menjejaskan kita untuk mendapat zuriat?????

Anonymous said...

time kasih kwn2.semua ni amt berguna tuk sy.sy mmg tgh mncari maklumat dan pnglman cyst pada ovari.istri sy bru disahkan ada cyst ni sebesar 4 cm.dr bgtau check semula selepas sebuln baru tentukan lgkah seterusnya.apa perlu dibuat untuk mgubati penyakit ini tanpa pembedahan?semoga Allah cepat sembuh kan penyakit istri saya dan semua perempuan yg menghidapinya dan berikan lah mereka kekuatan untuk menempuhinya.Amin..

Anonymous said...

salam.sy dpt tahu mengalami sis ni dh hampir setahun lalu dn sehingga hari ini apabila pemeriksaan dilakukan pd bulan lepas,saiznya adalah sama. akan tetapi bertambah lagi satu sis.kini sy ada 2 sis...mmg tkedu dan takut bila dgr doktr kata mcmtu....skrg sy tengah ikhtiar ubat kampung...10hb11 nie pemeriksaan selanjutnya di hospital..takut menanti keputusan doktor kelak.

F_BHM said...

Salam semua...

2bln lepas sya d sahkan ada cyst dkt ovari kiri 7.5cm... dok kata tak perlu risau sbb ia bukan cancer...

yang menjadi persoalan sya, sya sering sakit dkt abdomen kiri tmpt cyst tu brada... adakah ia berpunca dari cyst tu atau itu hanya sbg pembawaan org yg mngidap cyst...

sya tak tau nak buat apa skg ni..

Anonymous said...

"salam, saya pernah mengalami sista ovari tetapi alhamdulillah tidak perlu dibedah sebab saya mengambil herba burma..selain itu saya buat akupunktur..cubalah cara tradisional..insya ALLAH mujarab.."

Assalamualaikum...

Boleh saya tau di mana nak dapatkan herba burma tu?

Saya baru ni scan, doktor kata ada ovarian mass, lepas tu dirujuk ke hospital sebelum ke doktor pakar sakit puan. 8 dis ni sy ada temujanji dgn doktor pakar...

Ada kawan yg mencadangkan saya berubat tradisional dulu , elakkan operate.. apa pendapat kwn2?

Anonymous said...

salam,saya baut ultrasound smlm kat H.serdang, tapi dok x leh mak ukur size Cyst dlm rahim sbb terlalu besar...dia cuam bg anggaran dalm 9cm++..29 dec ni sy akan di bedah..tak leh guna kaedah laporcystomy sbb terlau besar, skng ni kena tnggung lah perut yg semakin membesar..jeans dh x boleh pakai..perut selalu kebas(lepas makan) x boleh nak dudk tegak..aduhh siksa..kalau tgk perut org ckp mcm pregy 4bulan...haaihhh...

Anonymous said...

hai...ni sy nk kongsi pengalaman bab cyst kat ovari. pd julai 2009 sy telah menjalani pembedahan untuk membuang cyst d sebelah kanan ovari. ukuran dlm 4cm...kesakitan selepas pembedahan memang menyakitkan...untuk kwn2 jika cyst tu kurang dari 5cm..buat lah laparoscopy sahaja...ini adalah kerana, jika melakukan pembedahan...ovari akan mengecil dan peluang untuk mengeluarkan telur itu 50-50....kalau dari dulu saya tahu yg madu boleh mengecilkan cyst(insyaallah)...sy tak kan buat pembedahan ni. mesti sy dh try. sekarang saya risau, sebab peluang utk sy mengandung???sedih bila mengenang.(megharafkan keizinan dari allah s.a.w) sy sentiasa berdoa. sebelah ovari ok...tetapi tiub pulak tersumbat sebab ada ketulan darah beku...sekarang sy mencuba produk biodex..mudah2an sy boleh mengandung lagi.

Anonymous said...

salam....buat member yg berkongsi pengalaman kat ruang ni...dulu i pun buat pembedahan...mula2 bila doktor set date utk i operate...i takut pulak...lepas tu set date lagi baru berani..bila d skan...mak oiii...i mengandung, so cyst tu pun membesar bersama bby i dlm kandungan gak. bila kandungan dh masuk 7 bulan, i mengalami pendarahan yg teruk...so doc terpaksa operate. doc operate buang cyst sahaja mengambil masa 45 minit...ank i dlm kandungan lemas dan meninggal. berat cyst tu mencecah 2.6kg...bby i berat 1.8kg sahaja. sedih masa tu tuhan je yg tahu...

Anonymous said...

hai...i dah kwin setahun yg lepas n still blum ada bby. yg i nak tau, bulan lepas i pg cek kat doktor sbb haid lambat smpai, ingatkan pregnant, pastu doktor scan perut n buat pap smear. yang dia scan tu untuk detect cyst ke? atau pun dia scan nak tengok i preg atau tidak. i tak tanya cos i tak tau psl ovarian cyst ni sebelum tu. tp pap smear result kuar, i tak pe2. dktor then bagi ubat subur je.

Anonymous said...

hai...i dah kwin setahun yg lepas n still blum ada bby. yg i nak tau, bulan lepas i pg cek kat doktor sbb haid lambat smpai, ingatkan pregnant, pastu doktor scan perut n buat pap smear. yang dia scan tu untuk detect cyst ke? atau pun dia scan nak tengok i preg atau tidak. i tak tanya cos i tak tau psl ovarian cyst ni sebelum tu. tp pap smear result kuar, i tak pe2. dktor then bagi ubat subur je.

Anonymous said...

sy br kt ruangan ni,ngah cri info psl sis dlm rahim..2 mgu lps sy g cek kt klinik pkr c0z dh 3bln lbh x dtg pri0d..ingtkn mgndung..tp ujian air kncing result negatif..pstu doc g wat ultrasound..dia ckp ada sis dlm rhim 2cm..mmg r sdih sgt time tu coz br 6 bln kwin..pstu pd hr yg sma sy g double cek kt klinik krajaan..ujian air kncing pn sm ngatif,tp time scan doc krajaan ckp xde sis..tp doc krajaan srh g cek blik(appoitment esok kt klinik krjaan tu lg)mtk2la xde pape..tp dlm tmpoh ps cek tu sy mkn LD venus dr elken..esk br tau resultnye lg..smda ada @ xde..

tihara said...

Salam,

sebagai berkongsi info..cubalah amalkan baca surah Al-Fiil 21 kali setiap solat..minta supaya segala penyakit hancur dan lenyap..Insya-Allah

Anonymous said...

Saya pun mengalami masalah cyst (lebih tepat chocolate cyst). Ape yg lebih merungsingkan saya, dalam masa yang sama sy mengandung 3 bulan sekarang ni. Masa baby 6minggu pegi jumpe dr pakar utk scan baby, masa tu la baru tahu ada cyst sebesar 11cmx10cm di belakang rahim. Dia advice supaya buat surgery buang cust tersebut bile baby cecah 14-19 minggu sebab masa tu risiko utk gugur lebih kecil. kemudian double check dgn pakar O&G dr Hamid arshat, die sahkan sy ade endometriosis. Tp dia berbeza pendapat dgn 1st pakar td, die kate tak bahaya, dia suruh buang cyst tu mase bersalin. memandangkan size tuh besar, mungkin kene ceasarsebab laluan ditutp. namun die juga tak menolak kemungkinan cyst tu boelh pecah, dan masa tu risiko pada both, mummy n baby. Oleh kerana masih buntu utk decide which way is best, kami pergi jumpa doc pakar ke 3 dan beliau setuju dgn pendapat pakar 1st supaya buat surgery. dia kata chance kurang dr 5%untuk gugur. namun, tetap jg risau sebab ni kandungan sulong selepas 9 bulan kahwin. dlm masa yg sama sy try ubat cr kampung, minium air tawar, ayat2 Al-Quran, dan masih lagi lakukan istikharah.. Petang ni jumpa pakar, harap ada perkembangan +ve (semoga cyst tu mengecil atau hilang).. Tak sanggup ape2 jd pada baby...

yan
twinniz@yahoo.com

zaihanim said...

sy br buang cyst 7 jan lalu di htar klang. saiz 6x7 cm.ingatkn blh kecut rupanya makin besar. sakitnya Alah je yg tau. perut rasa tegang dan jd buncit. mgkn otot dh kendur sbb operation. sy buat laparoskopi sistektomy tebuk n potong pjg jari kelingking. dr. kata ovari kanan dh blocked tp ada belah kiri. insyaallah blh mengandung lg. memg dh dpt 2 anak tp klu ada rezeki nk lg.sedih tp cuba utk redha n sabar.. kita adlh org yg terpilih..

zaihanim melan said...

rupanya ramai yg ada prob sama ngan sy.. Kekadang terfikr knp sy yg kena..tp mgkn ini dugaan. sy ada semua.. suami yg baik anak2 yg comel, family n mertua yg memahami, rezeki yg cukup..tp Allah nk uji kesabaran hambanya..

Anonymous said...

salam..sy baru mengandung sebulan lbh. ni first baby lps 2thn kahwin.bila scan kt klinik kesihatan,ada ovarian cyst. tp sac xnmpak lg. xtau ler baby tu kt mana. doc suspect ecto. tp buat masa skrg kt dlm rahem @ luar rahem dua2 xnmpk baby.sebulan lg kena repeat scan.perlu ke rujuk pakar @ just tggu yg appnt ngn doc nie? pls help me..

ayudayue said...

salam..saya baru sahaja lepas balik dr klinik dan saya disahkan mempunyai sista di ovari sebelah kanan.doktor suruh makan ubat sahaja dalam masa seminggu..saya ni baru shaja berkahwin..baru 2 bulan dan saya tidak datang haid selama 1 tahun..saya risau sangat takut tak dapat mengandung kerana ada sista ni..kalaw nak beli produk Biodex tu, nak beli yang jenis apa?

Anonymous said...

salam..
Sy bru je berusia 20thn n dh disahkn sy mmpunyai cyst mse brumur 18thn..sy blom lg bkhwin.sblom dpt taow sy slalu je skit2.kdg2 xbleh bgn..tp ble pegi klnik krajaan dktor ckp xde pape.lbih 5kli pegi.last skali pegi klnik swasta bru taow n dktor tu yg rujuk sy ke klnk pkar d hsnz..tp ble pegi scan xnmpk plk.2,3 la scan.siap dktor tu ckp sy tpu n bt2 skit..ya allah.tp ade nurse tu baek sgt2.ari tu smpai 3kli scan.nurse tu sndri yg bt.sbr je..lastly nmpk la.mulenye sy disahkn cme ade d sblh kiri tp nurse tu check rupenye ade kiri n knan.bru la dktor tu pcye tp dh sthun lbih msih lg ulang alik kt pkar o&g n dktor ttp xbt ape2.kdg2 ckp ngn dktor pown mcm ckp ngn krusi je..yg dia taow cme bg ubt je.ssh jgk cmni..bnde ni jd mnyusahkn sy utk pegi blajar sbb xbleh aktif sgt.dh la dbuat cm bola.dktor pkar tu cme ckp klau skit trus pegi kt kcmasan.ble dh skit tu sy pegi la tp ptugas kt ctu xbnarkn.plik..dia suh pegi kt klnik pskit luar..so dgn ssh pyh kne jln sndri xde org hrau,pegi la.smpai sne dktor tu plk ckp xbleh check cz sy dh drujuk ke klnik pkar tu..mmg angin 1bdn.last2 sy trus blik umah n 1bln xbgn..n now msih lg tggung skit tp mgkin sy kuat n bleh lg bthan smpai thp cmni..xtaow la cmne akn dtg..

Anonymous said...

salam saja nk kongsi pglamn..saya dpt detect ada cyst seblh kanan ovari pada bln feb 2009..bru2 ni 23/2/2011 saya dah menjalni laporoscopic cystectomy di gynae HTJ seremban u buang right ovarian cyst..rp2nya pas opertae doc ckp both side ovari ada cyst..right ovari ada teratoma cyst( y mngndungi lain2 sel seprti rmbut gigi etc)left ovari ada liquid cyst (maybe coclate cyst)saya dpt mc 7 ahri lepas buang cyst..now msih dlm prose mynbuhkan luka..saya nk tau da x sesapa y after opertae cyst pregnant... n bp lm tempoh pas opertae berjaya pregnanat...coz sy dah kwin almost 3 n half year n x sbar2 nk tggu smoga dikurniakan cahya mata sbb dah terlalu lm menggu..

nurul said...

as salam..sy baru dpt tau yg sy ada cyst pd 5/4/11.perasaan tuhan je tahu mcm mana.suami n famly byk bg moral support..doc ckp cyst sy 3.5cm.selain dr pembedahan ada x cara lain.smpai hr ni sy asyik fikir pasal ni je.mcm2 prasaan ada..minta bantuan rakan2 ye..

Erina Collection said...

salam....nk share dgn u all la..first sekali kna pantang dlm permakanan. bg yg ada cyst tu pantang mknan yg byk protein cnth soya, tempe, tahu...elakan mkn bnda yg berhormon cnth ayam dan ikan belaan. ayam skrg byk enjit bg bsr so bila kite mkn cyst kte pn jd bsr la...sbnrnya byk lg yg kna pantang...sy pn dlu ada cyst n hampir2 kna operation tp sy mkn ubat hompati (tulang rawan ikan yu) alhamdullilah sy dh sembuh...apa2 pn still kna bjga2 jg...tkt cyst tu dtg blk....

Anonymous said...

Saya berumur 21 thn.Baru dpt taw y ada cyst brukuran 8.49x7.56..br nak bt appoinment n xtaw la bila bedah..sakit y sy rasa di bhgian pnggang..skt y ngilu,mnyucuk2,lnguh y xdpt nk bt apa2..duduk xkena,brdiri xkena..jalan pn sakit..duduk kn lapik bantal..kdg2 tido y nyenyak blh trjaga sbb skt..siksa sgt2..hopefully sy kuat fizikal n mental sbb xprnh kena operte @ msk hspital..huhu..hopefully tragedi ni xbrulang lagi..=(

MURNI... said...

slm...sy sebenarnya tgh mencari info beraitan mslh ni..untuk pengetahuan semua saya dh berkahwin 4 tahun lebih. period saya tak dtang hampir setahun..sy berjumpa dr utk buat rawatan tersebut. dr mengesahkan sy mengalami hyperprolaktinemia..alhamdulillah setelah buat rawatan n mkn ubat bromokriptine yg diberikan dr..period saya dh datang..tapi apa yg merisaukan sy dr suspek sy ada syst sebelah kiri ovari sebesar 6.1...saya tidak mengalami kesakitan..dh beberapa kali sy kena folow up psl kes tu. bru ni bt ct scan,,saiz jd 10 cm..30.05 chek up skali lg..saiz jd 5 cm plak. pa yg peliknya dr pn x dpt pasti lg boarder syst tu.runsing sgt2..dr bg tau syst tu kna buang jg,,sblm ni ada chek drh x p dr sahkan x dak sel pelik dlm badan,,pap smear pun ok...memikirkan masalah ni,,, bdn saya jd susut..bimbang memikirkan prosedur2 yg bakal dilalui takut menyakitkan..sekarang ni sydalam tempoh menanti keputusan dr dr..sebab mereka akan berbincang apakah langkah yang perlu dilakukan seterusnya.. ada tak apa2 cadangan alternatif utk mengecutkan syst tersebt...

Anonymous said...

salam 14hb mei aritu sya skt sgt perut,muntah2 n cirit-birit.sy pergi ke klinik swasta n doc ckp sy keracunan mknan n kena msk air.sy suh doc wt surat refer ke hosptal slyg spi slyg sy kena tgu utk jumpa doc biasa lh lh klu still leh jln kte kena tgu...dekat 1 jam menunggu sy jd semakin lemah n trs pengsan.doc pn wt x-ray n doc ckp sy ada apendix sy kena puasa 2 hari15 hb mei sy oprate n msa oprate tu doc ckp sy ada csyt n dh pecah tu yg jd skt csyt+apendix...sy x taw sy ada csyt skg baru sy tahu knpa sy masih x prggy lg sy ada seorg ank lelaki 7thn.utk pengatahuan uols lps sy bersalin ank dulu sy x pnh amek ape2 ubt perancang.maybe sbb csyt sy ada m'salah kesuburan...skg sy berhrp sy bleh prggy lg...

CariNur said...

assalamualaikum...sy pernah menjalani pembedahan buang cyst ni pd hjg thn 2007.awalnya sy xtau pun sy ada cyst...kebetuan sy nak operate appendix...then doc jpa cyst.mmg skt lps operation tu.memula risau gak klu2 x dpt mengandung.tp doc kt sy xde masalah tuk mengandung.n now sy ada 2 org anak.masalah sy skang ni ialah dah seminggu sy berasa sakit di tempat yg sama.dan rs sakit tu ada persamaan dgn kesakitan yg pernah sy alami dl.adakah kemungkinan cyst tu "muncul" lg?

murni said...

dr dah buat kputusan..ovari sy kena buang sbb syst tu..mgu dpan kena bg keputusan untuk operat..n akn dpt tarikh utk operatio.hati berbelah bahagi...hanya tuhan yg tahu..takut sgt..sbb dr bg tau peratus utk pregy x sama mcm org yang normal...mcm mana ni...apa yg harus saya buat...setuju @ tak..mcm2 pendapat sy dgr...ada yg cakap klu buang ovari kiri tu dah x dak harapan utk pregy...betul kah?

Anonymous said...

Salam....
Petang tadi doktor maklumkan ada sis sebesar 4cm x 4.2 cm di belakang rahim saya. Sebelum ini saya mengalami sakit perut di bahagian kanan, sakit jika duduk lama-lama,rasa loya dan sakit belakang. Saya juga pengguna IUD selama lebih 6 tahun. Doktor rujuk ke pakar untuk sesi seterusnya.

maya said...

hurm saya masih x kawin lagi..tp dah kena operate 3 thun lalu msa umo sy 19..ovari sebelah kiri saya dah xda..so, apa yg amat merisaukan saya sekarang ni tkot x le menimang cahaya mta tme sy kwin nti..saya ska ssngt baby...semngt saya dh down..trasa sngt kerdil..=(

maya said...

hurm saya masih x kawin lagi..tp dah kena operate 3 thun lalu msa umo sy 19..ovari sebelah kiri saya dah xda..so, apa yg amat merisaukan saya sekarang ni tkot x le menimang cahaya mta tme sy kwin nti..saya ska ssngt baby...semngt saya dh down..trasa sngt kerdil..=(

Anonymous said...

hurm saya masih x kawin lagi..tp dah kena operate 3 thun lalu msa umo sy 19..ovari sebelah kiri saya dah xda..so, apa yg amat merisaukan saya sekarang ni tkot x le menimang cahaya mta tme sy kwin nti..saya ska ssngt baby...semngt saya dh down..trasa sngt kerdil..=(

Anonymous said...

salam.... sayer pernh mgalami sakit cam ni sebelom nie.... then g hospital, ye kate it might be reduce n maybe boley ilang jugak..so sy xde follow up lgi tp kadang2 still rase sakit...so sekrng dpt ditect saye kene cyst kat dua2 belah knn n kiri... mcm ne yer sayer nk bt,, act saye pon lom kawen sekrng... n kalu boley x nk sgt operate. sebb b4 ni pnh operate apendic skit sgy]t.. jd x nk dah... sayer numtu sgt seknrg

Shany Basir said...

http://berita-harian-online.com/kumango-kecutkan-fibroid/

Anonymous said...

Salam,
Saya baru disahkan mengalami cyst 4hari yg lepas. Hari pertama scan 2.8, haru kedua scan 3.2 n hari keempat (hari ini) 4.2.ini. Saya dah berkahwin hampir 1 1/2 tahun tp masih tak der baby.Bila tau ada cyst lgla bertambah risau "dapat ke aku mengandung?". Doktor suruh tunggu period untuk bulan nie. Kalau saya period,kena operate. Kalau tidak,kena tunggu lagi 2 mgu utk check samaada saya mengandung ataupun tidak. Harap2 tak der ape2la..Amin..

honey said...

salam..baru2 nie sy g check up kat klinik,mula2 saje nak scan nape xpreggy lg..n xsangke bile scan,doc tunjukkan ade 2 biji cyst(5cm,3cm)..trus refer kat pakar,n br 1st appointement trus suh wat operation..25/8 ni sy akn jalani laps+dye test..time tu period,xtau la camne sakitnye pas operate waktu tu..cume nk tny kwn2 disini,simptom cyst nie ade kne ngena ke ngan sakit pinggang..??pinggang sy sakit sgt2..n yg paling menakutkan bile ramai yg ckp,kalau ade cyst nie,ovari kena buang..ade x sape2 yg bleh confirmkan pasal nie?n peluang utk preggy camne ye?sy risau sgt2 hanya Allah yg tau..

pika2 said...

salam rkn2 sume.sye slh seorg y mghidap cyst.smggu y lps sye dmskn ke hosp krn dmm pns tp doc mdapati tdpt cyst bhmpirn ovari sbsr 5cm.pd mulenye sye agk tkejut spt mne rkn2 sume.tp sye tbhkn hati.sye wt relax tnp mmikirkn ade cyst dlm bdn sye.d sini sye mgamalkn selawat smbl mnm air zam2,mkn kurma & madu sharian.sye jge bpantang susu,ayam & kefein.slps raye nt sye ade tmjnji ngn doc.bertawakal.sye mdoakn kite sume akn smbuh.wasalam

nor hidayah mohd tahir said...

salam...nampaknya ramai yg bertanya ttp tiada tukang jawap... so saye sbg pharmacist cube sedaya upaya memberi jawapan n gambaran sebenar penyakit cyst melalui teori saintifik dan juga pengalaman sbb saya juga telah dibedah laparotomy cystectomy (pembedahan buang cyst secara pembedahan besar).. terdapat 3 pendekatan rawatan...pertama pemantauan secara ultrasound. ini pendekatan paling tidak agresif biasanya utk cyst yg bersaiz kecil (2-3cm) kerana kebanyakan cyst akan mengecut secara smula jadi...pendekatan ke2 ialah ubat hormon samada pil OCP (ada teori mengaitkan haid), suntikan hormon (lucrin, zoladex or danazol).. pemilihan ubat bergantung kdp saiz dan juga kos (eg: suntikan hormon boleh mencecah rm500 sekali inject)...pendekatan yg plg agresif ialah pembedahan (laparoscopy, laparotomy atau ceaserean)...jenis pembedahan brgantung saiz cyst n pertimbangan benefit-risiko)...pembedahan pertama mungkin penting utk tentukan kanser atau cyst biasa juga membantu dr segi kesuburan..dari segi recurrence atau keberulangan bergantung kepada jenis cyst dan pemilihan rawatan...choc cyst @ endometriosis terdiri dr sel yg aktif dan akan bersama2 pesakit shgga seseorg itu menopouse...cyst biasa inshaallah kebanyakan tidak berulang dan tdpt kes akan mengecut scr semulajadi.. memang cyst berkait dgn kesuburan (secondary infertility) tetapi cyst bukan penyebab mandul...jgn buang masa utk bersedih... seek good doctor yg tahu ape itu cyst sbb xsemua doc faham penyakit ini...pemakanan, keagamaan dan rwtn alternatif boleh membantu.. bagi yg menjalani pembedahan, pastikan doktor tersebut pakar kerana risiko pendarahan, komplikasi pembedahan dll bergantung sepenuhnya kpd kepakaran doc. doc yg tidak bagus menyebabkan recurrence tinggi kerana mungkin terdapat sel2 cysts yg tertinggal (seperti kes saya, cysts dikesan hnya slps haid 2 kitar slp pembedahan)...anda sebenarnya bernasib baik kerana hanya cyst benign iaitu bukan kanser... byk lagi perkara yg kita perlu cari lain selain memikirkan tentang zuriat... fahami maksud TAWAKAL dan REDHA...kerana penyakit ini diberikan supaya kita sentiasa mengingati-Nya. Zuriat itu kurniaan tuhan... pernahkah anda terfikir bagaimana nabi Isa dilahirkan oleh Mariam tanpa disentuh oleh lelaki...kuasa tuhan utk menjadikan sesuatu perkara hanya dgn 'kun fa ya kun' maka jadilah ia...

Anonymous said...

salam
saya pun br dalam ni..
saya juga mengalami masalah yang sama..
bulan lepas ada ke hospital pakar doc suspek saya ader polyd tp memandangkan kos agak mahal saya hanya mengunakan rawatan di hospital panel di cheras.
bike scan doc xnampak polyd tp doc ckp ovari saya kiri kanan ada cysts. sy dah buat pap smear tp doc kata tisu yg diambil xcukup..maybe dorang akan buat pembedahan kecil masukan kamera dalam alat sulit utk tgk keadaan dalaman. masalahnya br td saya ke wad kecemasan sbb saya mengalami pendarahan yg terlalu byk dan berketul. doc hanya bg saya ubat dan suruh saya balik atas alasan HB darah saya 14. susah kan...saya hormat dgn kerja doc tp punya la lambat dari satu bhgn ke satu bhgn..dari satu doc ke doc yg lain...macam2 pemeriksaan tp entahlah...

Anonymous said...

nk tnya kwn2 dlm ruangan ni. adaka pesakit ovari sis ni kebanyakan berlaku kepada wanita yg sudah berkhawin sahaja. bagi wanita yang belum berkhawin pun berisiko penyakit seperti ini?

Anonymous said...

saya nak tanya...adakah tanda2 cyst tu..sakit menyucuk2 di abdomen...sakit d pinggang dan rasa lenguh2 kaki? saya takut nak buat pemeriksaan lanjut...cuma hari tu ade pergi buat scan (mcm nak check pregnancy) dr. kata x nampak apa2...ade tak cara lain untuk mengesannya selain check dr bawah? saya juga nak tanya ade tak sesiapa yg pernah mengidap cyst cuba minum jus kumango atau makan supplement B17?

Anonymous said...

Anonymous said...
saya nak tanya...adakah tanda2 cyst tu..sakit menyucuk2 di abdomen...sakit d pinggang dan rasa lenguh2 kaki? saya takut nak buat pemeriksaan lanjut...cuma hari tu ade pergi buat scan (mcm nak check pregnancy) dr. kata x nampak apa2...ade tak cara lain untuk mengesannya selain check dr bawah? saya juga nak tanya ade tak sesiapa

### sama kes dengan saya...dh dkt tiga tahun skt mcm tu..last period bulan 4 hari tu..tu pn sbb ambek ubt..lps stop sampai sekarang x period..berat badan makin bertambah..hari ni sakit lagi sampai ke kaki..rasa nak pitam..tp g klinik doc ckp x nampak pape...ntah la..fed up dh.

Anonymous said...

Anonymous said...
saya nak tanya...adakah tanda2 cyst tu..sakit menyucuk2 di abdomen...sakit d pinggang dan rasa lenguh2 kaki? saya takut nak buat pemeriksaan lanjut...cuma hari tu ade pergi buat scan (mcm nak check pregnancy) dr. kata x nampak apa2...ade tak cara lain untuk mengesannya selain check dr bawah? saya juga nak tanya ade tak sesiapa

### sama kes dengan saya...dh dkt tiga tahun skt mcm tu..last period bulan 4 hari tu..tu pn sbb ambek ubt..lps stop sampai sekarang x period..berat badan makin bertambah..hari ni sakit lagi sampai ke kaki..rasa nak pitam..tp g klinik doc ckp x nampak pape...ntah la..fed up dh.

yin said...

salam. ibu saya pun baru je disahkan menghidap ovarian cyst ni 2 hari lepas. YaAllah, sedihnye sy tak terkate. siang mlm menangis. sy pun dah menangis teruk, tak boleh imagin ibu sy mcm mane. sedih sgt. sbb sy still di U. jauh pulak tu dgn rumah. nasib baik ade abg2 yg balik utk jage ibu. mggu ni sy bertekad nak balik. biar la terpakse ponteng kelas pun. sy terfikir mcm2 pasal ibu sy. takut sgt. bile kol, sy nangis mcm ape. sumpah sedih sgt. sy memahami perasaan kalian. hanye mampu berdoa, solat hajat.. semoga semuanya berjalan lancar. ibu sy still duk fikir nak operate ke tak. kesian nyee ibu sy. mintak semua doakan yg terbaek ye. sy syg sgt ibu sy. dah la ibu sy seorang ibu tunggal. dy yg mbesarkan kami adik beradik. YaAllah, kau kasihanilah ibuku sepertimana dia kasihi dan kasihani kami sejak kecil lagi. aminn

Anonymous said...

sapa tahu kaedah tradisional...pls share dgn saya..

bayuramli said...

saya disahkan mengandung 6 week dan mengalami sist sebesar 3.8cm dan rahim bengkak sedekit .....mcm2 bermain difikiran.....

fazi said...

Cyst pertama sy pd 2004, tgh pregnent dan hilang sendiri. Yg ke2 pd 2011, 4cm dn 2cm, kena dgn slipdisc.... Memang skt, pastu dia hlg sndiri. Skrg cyst tumbuh lg.... Lebih byk blkg n abdomen sakit... Sy amal mkn sauda n madu semoga ia hilang...

Anonymous said...

as salam,, sy bru umur 16,, tp sy da dsahkan de ovarian sist ue,, mle2 sdeh, tp, sabar jela,, skunk kne tnggu sme de kne operate or ta,, bhye ta lau ta operate??,, sy mde ag,, tkot la,, :(

Anonymous said...

Salam semua,

Sy pnh menghidap ovarian cyst sebesar 5cm pada hujung 2008 dan melakukan pembedahan pada thn yg sama, sebulan selepas pembedhan, sy di sahkan mengandung. Kini setelah anak saya berumur 2 thn lebih dan saya cuba utk mendapatkan lagi seorang anak, sy sekali lagi di sahkan mempunyai ovarian cyst sepanjang 3.5cm
dan perlu di bedah lagi. Pada anda semua, jgn takut utk mencuba pembedahan, sakit tu mmgla sakit, tp sekejap je...2minggu lps tu akan ok. Jgn risau semua..

Anonymous said...

Sy disahkn mempunyai cyst stlh mbuat scan secara tdk sgaja..pada mulanya sy nk buat pemeriksaan biasa slps tjatuh di site.doc mndapati perut sy bengkak n mncdangkn mbuat scan di perut..cyst di ovari sy dh berukuran 12.4cmx8.9cm..ya allah,sperti batu mghempap kepala pd msa 2..doc mcdgkn sy pg ke hspital pakar..smgu slps 2 bru ade kekuatan utk ke hsptal n doc mncdgkn sy mjalani operation scpt mgkin..smgu slps 2 sy slmt dibedah..ari ni genap 12 ari sy bpantang n luka sdh kering..alhamdulillah,sgala bjln lncr,nshat sy ikut la nsht doc n jgn berlengah klu ia memudaratkn..jgn smpai ia merosakkn organ penting kita sbgai wanita..lg lma kte tgu,lg terseksa jiw
a raga kita

Rohah said...

Salam semua..
Bila terbaca artikel ini, baru saya sedar rupa2nya ramai lagi insan yang senasib macam saya.Saya disahkan oleh doktor mempunyai 2 cyist dalam rahim yg berukuran 4.5cm & 4.2cm.Namun bertambah merumitkan lagi apabila sy membuat ujian ultrasound sekali lg di salah sebuah klinik yg lain, telah mengatakan saya hamil pula.Saya tak sangka ujian Urin test sy positif kerana saya telah datang haid pada tarikh yang normal sepertimana bulan2 yang sebelumnya, tetapi agak mmbingkan darah masih keluar walaupun on/of sehingga catatan ini di tulis (telah masuk 26 hari).Kerisauan berlaku apabila saya mengalami sakit perut seakan2 senggugut yang teramat sakit terutama dibahagian bawah perut sebelah kanan sebanyak 2 kali.Sedangkan semenjak saya mendirikan rumahtangga 12 tahun yg lalu saya tidak pernah diserang senggugut lagi walaupun yang ringan2.Namun apapun moga ada kemudahan yang Allah beri untuk saya terus sihat seperti sediakala juga buat teman2 senasib dengan saya, insyaAllah.

Anonymous said...

salam..
terima kasih sebab share kisah2 kalian...saya juga salah seorang yg menhadapi masalah yg sama.saya berumur 24 tahun dan masih belum berkhawin. hari ni (23 March 2012) sy disahkan menghadapi masalah yang sama. pada mula nya saya tak tau apa itu sis..tak sangka sis itu adalah pekara yang sangat2 perlu di titik berat kan oleh setiap wanita. ibu saya sendiri pernah menghadapi masalah yang sama. menangis baca pengalaman masing2. xsangka saya di pilih untuk menjalani ujian ni..ianya melibatkan masa depan saya sebagai wanita yg belum berkhawin. Ya ALLAH ak redha dengan ketentuanmu, kau berikan lah kami kesihatan yang memuaskan..kau permudahkan lah segala urusan kami di dunia dan diakhirat. kuatkan kami, tabahkan kami dalam menempuh segala ujian yg kau turunkan. amin T_T

Anonymous said...

askum, sy baru di sini.. sy gerun bile baca semua komen. sampai menangis sebab saya sendiri risau tentang diri saya sendiri... pada 8/9/2011 sy scan untuk check knapa sy blum preg walaupon da setahun kawin dan period xdatang.. doc ckp ovari sy besar tp xcakap plak pape... die kate ok je cantik ovari.. tp dalam buku temujanji die lukis gambarajah rahim.kanan 3.2 x 1.7 dan kiri 2.0 x 3.2.. dan kat bawahnya die tulis polycystic ovaries. tu masa bulan 9 tahun lepas. skrg blum scan lagi tp dalam 2 3 minggu ni perut sy makin buncit , angin yang banyak, dan sakit macam senggugut. risau bile dapat tau yang kalau ada cyst xleh makan ayam n soya sebab 2 minggu lepas sy dapat simptom mengandung padahal negatif. n sebelum ni sy minum soya boleh dikatakan hari2 dan dalam seminggu ni hari2 makan ayam. 28/3/2012 sy akan check balik... harap xde pape... skrg sy msih belum tahu sama ada sy ada cyst atau tidak....

AnaMuslimahMart said...

Premium Beautiful boleh diusahakan sebagai satu alternatif utk protect... jika masih awal usahakan supaya dapat jimatkan kos pembedahan.... juga Herba Maharani.... jgn risau jenama ini dapat iktiraf Superbrand

sila hubungi akak untuk temujanji di talian: 016 5559637 shikin

Anonymous said...

Syukur lah mcmtu,tp slepas u operation cyst tu u dpt anak kan? Adakah u bsalin normal ke atau mlalui pmbedahan juge?

Anonymous said...

saya pun ada cyst...mungkin lbih banyak dari korang semua...
ada 4 biji....tak tau nak bt apa..blur...

Anonymous said...

pengalaman saya,biarpun didiagnos ada cyst,nasib baik la...dapat mengandung lagi biarpun jarak anak kedua dan ketiga 8 tahun.dibedah cyst ketika kandungan 5 bulan,bersalin biasa 4 bulan kemudian memang menakutkan juga.mana la tau kot2 jahitan terputus.haha...tapi bak kata orang hidup ini memang penuh cabaran.

Anonymous said...

doktor kata kalau ovari tak dibuang,masih ada peluang lagi untuk pregnant.dun wori...cuba try cara tradisional.minum air daun belalai gajah.surf la cara2nya....

Anonymous said...

Salam,sy check mengandung 6 minggu dan terdapat sys 2 cm di ovari kanan .Ada doktor nampak sys tu dan ada doktor tak komen apa2,tak tahula sama ada doktor tu tak nampak ke apa.doktor yang nampak mengatakan ia tak bahaya.sy tak puas hati.esok sy akan check pakar tp sy sangat takut..risau baby dlm perut.

Anonymous said...

slm...saya pn penah ada cyst pd ovari kiri (8cm++ x 11cm++). Masa tu pregnant 6 mggu n kebetulan bleeding. trus p check n Dr Scan.Alhamdulillah, dpt bertahan dan di operate ms kandungan 14 mggu. Ovari masih dpt berfungsi, baby pn selamat. saya dpt bersalin normal

Zai, Seremban said...

Thn 2008, sy dibedah krn cyst. ovari kanan dibuang krn cyst tumbuh dlm tiub falapio sebsr bola ping pong dan ovari kiri dicuci krn penuh dgn butir2 cyst kecil. Doc suruh buang rahim krn walaupun dibedah cyst akan muncul kembali dan susah utk hamil . Tapi sy ingin hamil lagi jadi sy bantah ckap doc itu. Kini benar kata doc, setelah 4 thn sy tak hamil dan sakit cyst dtg kembali terutama ketika dtg haid. adakah cara utk ubatkan cyst tanpa dibedah?...pengalaman bedah dulu begitu menakutkan...ngilunya sampai skrg...

Unknown said...

askm...sekaran saya mengandung 3 bulan..dan saya di kesan ada ovarian cyst.adakah ianya membahayakan kandungan saya?

Nur Azianie said...

Salina Labeni, saya pernah ada pengalaman mengandung 3 bulan dan dikesan ada chocolate cyst di belakang rahim (pernah komen dekat entry ni).

Waktu tu pregnant anak pertama, pada bulan ke 4 (kalau tak silap) saya buat pembedahan buang cyst sebesar 11 cm. Doktor pakar kata chance untuk gugur sgt kecil (kurang 5%). So, berpegang pada nasihatnya dan tawakkal saya dan suami buat keputusan untuk teruskan pembedahan tersebut. Fully anesthetic, warded sehingga 4-5 hari untuk monitor condition sendiri dan baby.
Alhamdulillah, baby sekarang dah setahun lebih, sangat sihat. :)
Apa-apa pun, minta nasihat pakar.
Doc pun ada cakap possibility untuk kena cyst tu memang ada, dan dia suggest supaya breastfeed baby. Antara simptom yang rasa dulu sakit pada 1 bahagian pada perut (rasa mencucuk macam kena twist) dan period yang lama (pernah sampai 30 hari) dan period pain.

Yan
twinniz@yahoo.com

Anonymous said...

salam...2007 sy mengalami haid yg lama lbh 15 hr dn jumpa doktr ckp ada fibriod 3 cm dn perlu dibedah, krn takut sy biarkn dan 2008 sy p doktor lain pula beritahu sy pcos dn bg ubat subur, metformin utk usaha dpt baby tp lps tu sy stop treatment sbb bpindh,2010 sy mengalami haid yg lama lg,jumpa doktor lain beritahu sy ada fibriod 3cm (dlm hati..x mbsr, ok le), jumpa doktr lain scan ckp ada cyst 3cm...6-7 doktor lain2 pendpt dn keputusn sy dpt so sy cuba cr tradisional beli mcm2 herba biodex,maharani,hpa,bidan kg,apa aje yg org ckp sy beli...thn 2011 p jumpa doktor di hosp lain pulk sbb mslh haid, scan ada 2 fibriod dn dh mbsr 5cm dn yg br 2++ cm..omg!!rasa sedih sgt2 sampai 2,3 hr pening bila baring bpusing2 pdgn ni..doktr suruh bedah tp sy takut..suami sy beli herba belalai gajah pulk tp blm mkn pun..memg patut sy bedah jg ke?

Anonymous said...

hi semua...sy baru jer hbs operation cyst di island hospital.sy nak tahu aper pantang mkn yg x blh sy ambil? sy pun buntu nak mkn minum skrg ni.

Anonymous said...

Sy pn bru thu smlm sy ade sis....tpi sy brubt tradisional..coz sy tkt nk g hospital..tkt kne operate...sy pn xthu sis sy brape cm skang...nk try brubt cre kg dlu sblum amk kputusan utk dbedah...tuhan jea thu cne pasaan...harap sgt pnyakit nie smbuh...amiin

Anonymous said...
This comment has been removed by the author.
Anonymous said...

SALAM..
SAYA NAK MINTAK PENDAPAT.. SAYA KERAP SAKIT MCM SENGGUGUT.. TAPI BUKAN WAKTU PERIOD.. THEN DAH SCAN DOC KATA CYST TU 2.5 N NO NEED TO OPERAT... SO APE PUNCA SAKIT SENGGUGUT TU YE..

Anonymous said...

Salam sy bru mnjln pmbdn pd 19/12 baru ni. Doc sahkan sy ada pcos and ovari cyst. Sblm tu sy kerap skit perut n prt buncit. Period plak 2 bln sekali dan kdg2 sgt byk spai 30 hari.mula2 refer pada klinik biasa dia ckp sy just kmbung pert. Pastu sy refer pd klinim doc wanita n pabila dia scn dia syak sy ada cyst n suh sy refer pd gynae. Biler refer pd gynae doc sahkan sy meng ada cyst n pcos and trs setkan date untk operation keesokan harinya.pd ms yg sm sy ada wat ujian pap smear. Last 2 week sy wat check up n doc bg tau luka sy semakin pulih n ujian pap smear menyatakn sy ada sejenis bacteria pd ovari. Bacteria ini sgt x baik.since bole menybbkan keguguran kalo kit mengandung sklipn. Skrg sy tgh menjalani rwtn untuk matikan bacteria ni. After bac ni mati baru sy bole ttc.apapun yg pntg pada kawan2 semua ni dugaan dr Allah untuk kite. Sbgai hamba kite kene redha.

Anonymous said...

Salam..haii....info yg nak sya share ttg cyst...kwn sya ada cyst n brkawin 3 thun.x dpt anak.lps tu dah ambik injection utk kecutkan cyst..x sampai 4 bulan dah mngandung..

Kwan saya A kena operate cyst n buang sblh tiup..alhamdulilah dlm 3 thun dh dpt anak..
Kalau msih kecil lg cyst elok makan macam ganoderma (gano excell) @ tranfer factor (4life)
Insyallah akan mngecut n hilang...

Anonymous said...

Aslmkum,i sume.doc suspk sy ade ovrian cyst,6cm x 4cm.agk bsar..lau da kmpom,kne buang.tkut ny,Tuhan jew tau.

Anonymous said...

Saya start sengugut terok masa mula dtg period. Then dpt tahu Ada cyst bile Ada simptom org preggy n Xdtg period. Check scan pregnancy - negitive .. Then double check again ovary Bengkak 5cm then dr suggest buang ovari.. Time tu nak pitam dgr statement dr. Sbb xpenah dgr sakit tu smp Kene buang ovari.

My cousin n friend who was a dr advice refer to hospital .. And da dekat 2 thn follow up .. Size dia kejap Kecik n besar. During that time Sy Ada jumpe Ustad buang cara batin n once jumpe dr .. Cyst tu jd Kecik .. Kuasa Allah .. Tp lepas 8 bulan follow up dr .. Dr soh operate sbb da besar 6 x 6.. If tak operate might be twisted n may occurred cancer ovary.. Ya Allah menakutkan.4/2/13 ni Sy operate n Insyallah Nak Cuba b a mommy..

Unknown said...

Start senggugut truk shingga muntah2 sjakk 1st priod n mak ckp prkara biasa coz kturunan, but perut mkn buncit. Until 1 day pgsan coz ta thn tggung sakit n piyy hsptl dktor sahkn ada ovary cyst sbesar org yg mngandung 8bulan. Takowd dya memang yg amatt laa, coz ta penah dgar pown. Time tuhh masih dibangku skolah form 2 (2008) N after operate smua, alhamdulillah senggugut ta trukk dh. But now sya sedang merasakan sakit itu smula,perut makin buncit smula dan yg lebih truk prut lebiyh bsar bhagian kanan drpd kiri. Dan masih blowm piyy checkup lg. Wallahualam!

Anonymous said...

saya Baru sahaJA dikEsan memPunyai cYst diBelakang Ovari seBesar 10cm x 6cm...sePAtutnya sEmalm sok sY perlu OP, diseBbkan sy DeMam, dPospone awL buln 4.. adaKah ia memBahayakan oVari sya??sayA belum berKAhwin.. Kengkawn saRAnkan suPaya maKan buah Durian Belanda.... btul ke???

Unknown said...

Sy br d sahkn Dr ada ovarian cyst kiri. Still small 1.8 x 1.5. Alhamdulillah dpt di kesan awal. Pada mulany di klinik kata angin. Test urine ckp kencing kotor. Buat scan biasa x nmpk. Than buat abdoment scan br nmpk. Buat masa ni Dr still checking urine n still futher checking by blood. Jd masih blur n still mcari maklumat. Tolong bantu...

Anonymous said...

I hardly comment, but i did some searching and wound
up here "Sista (Cyst) di Ovari?". And I actually do have some questions for you if you tend not to mind.
Is it simply me or does it appear like some of the comments look like they are written by brain dead visitors?

:-P And, if you are writing at additional places, I'd like to follow everything new you have to post. Could you list of all of your social sites like your Facebook page, twitter feed, or linkedin profile?

my web page :: kids plastic table and chairs childrens

Anonymous said...

Hmm it seems like your website ate my first comment (it was super long)
so I guess I'll just sum it up what I submitted and say, I'm thoroughly enjoying your blog.
I too am an aspiring blog writer but I'm still new to the whole thing. Do you have any helpful hints for beginner blog writers? I'd certainly
appreciate it.

Also visit my web blog; honda parts

Anonymous said...

I'm amazed, I must say. Rarely do I come across a blog that's both equally
educative and amusing, and let me tell you, you
have hit the nail on the head. The problem is something that too few people are speaking
intelligently about. I'm very happy I found this in my hunt for something regarding this.

Look into my web-site; aluminum baseball bats

Anonymous said...

Adakah diet anda kurang sayur dan buah. Lps ni bykkn mkn mknn beralkali. Klau boleh sape yg dh ada cyst tu sambil2 buwt rawatan dgn doktor.. Amiklah spirulina. Spirulina elken dpt 9 pengiktirafan antarabangsa dan 200% organik. Jgn sbrgn spirulina krn takut ada pncmran logam berat dsn bakteria microcystin (ejaan x pasti). Satu lg mkn drxeniji. Jg dr elken. Drxeniji ni dah byk ujian klinikal dibuat atas pelbagai pnyakit... Dua produk ini merawat sel bsdan.. Apabila sel bdn kita sihat mk sistem pembiakan dll sistem dlm badan kita akn sihat ternasuk kulit yg berseri2..

Klau nk dptkn konsultasi dari sy boleh hubungi sy 0193767303. Tq.

Anonymous said...

hello there and thank you for your info – I have certainly picked up something new from
right here. I did however expertise several technical points using this website, as I experienced
to reload the site many times previous to I could get it to load correctly.
I had been wondering if your web host is OK? Not that I'm complaining, but slow loading instances times will very frequently affect your placement in google and can damage your high quality score if ads and marketing with Adwords. Well I'm
adding this RSS to my e-mail and could look out
for much more of your respective exciting content. Ensure that you update this again soon.


Here is my blog post http://www.unemployedmba.com/groups/solutions-about-finding-expecting-following-miscarriage/

Anonymous said...

Salam
Saya berumur 32thn...saya xpernah rs sakit pun sblm ni selera mkn baik n aturan period saya normal,saya dapat tau yg saya ada cyst bila rasa perubahan pada perut sy,,,dah serupa org mgndung 5 bln berat bdn pun bertambah,,semua org bertanya sedangkn sy xmngandung pun,sy memberanikn diri berjumpa doktor utk mmbuat ultrasound n mmg sy terkejut bila dktr sahkn yg sy ada cyst dan prlu dirujuk kpd dktr pakar kerana cyst sy dah melebihi 10cm juga terdapat 2biji.. .tuhan je yg tau betapa takutnya saya...skrg sy dah selamat menjalani pmbedahan membuang cyst pd (22/3/2013)..ovari sebelah kiri jgk terpaksa dibuang,,sy bernasib baik krn dah dikurniakn 3org chayamata wpun semuanya lelaki...kebimbangan saya skrg adakah cyst sy ni akn berulang lg dan bgmn cara utk mencegahnyanya spy xkn berulang..saya dah serik rasa dibedah krn ianya amatlah menyakitkn...

Anonymous said...

Saved as a favorite, I really like your site!


my web blog mazda rx8 2004 for sale

Anonymous said...

Remarkable things here. I’m very happy to look your post.
Thanks so much and I’m taking a look ahead to contact you.
Will you please drop me a mail?

Here is my web page - pain in back of knee

Anonymous said...

Asking questions are really nice thing if you are not understanding
anything totally, except this article offers nice understanding even.


Feel free to visit my site; online money making

Anonymous said...

I could not refrain from commenting. Very well written!


stakes sri lanka tsunami harford spring layli
http://drupalcamp.fi/content/nilagriswoldcnmqcqs-evaluation-lunch
http://www.bitemyshoes.com/?q=speedi-creams-during-buy-twitter-followers-cheap-or-particular-z
http://determinedtodevelop.org/?q=node/283087
http://mrso-mon.ru/node/27334
http://test.bostromsandmoore.org/?q=node/136103
reunion blues guitar cases lobina pilskalnu loomalooma honduras wiki

Feel free to surf to my homepage; cyprus tourist guide

Anonymous said...

We are a group of volunteers and starting a new scheme in our community.
Your web site offered us with valuable info to work on.
You have done an impressive job and our entire community will be grateful to you.


translatons commodities sunnybrook combination labotory
http://travel-ag.ru/content/speedy-critical-facts-using-how-buy-real-followers-twitter-outlined
http://test.bostromsandmoore.org/?q=node/136306
http://argentina.campusvirtualsp.org/?q=node/3034
http://havitat.ca/en/rsvp/fundamental-requirements-regarding-how-buy-real-followers-twitter
http://my-chelyabinsk.ru/blogs/content/38133
recursion lound tooley euros moot

Check out my web page marciais

Anonymous said...

Today, I went to the beachfront with my children.
I found a sea shell and gave it to my 4 year old daughter and said "You can hear the ocean if you put this to your ear." She placed the shell to
her ear and screamed. There was a hermit crab inside
and it pinched her ear. She never wants to go back!
LoL I know this is completely off topic but I had to tell someone!


lezbos midcoast
lohelia localhotties lokations
http://www.eleon-grand-resort.gr/node/140309
http://cubeworksinc.com/?q=node/60741
http://www.spraytechsa.co.za/qs_30
http://belleside.ch/content/comfortable-techniques-associated-buy-twitter-followers-cheap
http://bankruptcylawdirectory.com/news/immediate-models-on-how-to-buy-real-followers-on-twitter-as-the-best-improve
layaspot handbook china hutch thatres xport

Have a look at my web blog; inserzioni

Anonymous said...

fantastic post, very informative. I wonder why the other experts of this sector
do not realize this. You should continue your writing. I'm confident, you have a huge readers'
base already!

weekenders prostitute layoutkind wnforcement status
http://dancerportal.ru/node/15281
http://keunstmarkt.keunstwurk.nl/node/58449
http://www.energetic-tri.com/content/cheap-twitter-followers-free-lectronic-basic
http://kedr43.ru/content/information-very-simple-social-media-services-and-marketing-choices
http://social.drupalcafe.od.ua/node/2815
topnotch san marino currency latsatts cowboys fan blows up romo jersey laylat

Check out my weblog; sureno

Anonymous said...

Thank you for any other informative web site.

The place else may just I am getting that kind of info written in
such a perfect method? I've a venture that I am just now operating on, and I've been
at the glance out for such info.

samoa joe svalbard and jan mayen hidcote blackbird orgullo
http://www.capcle.com/forum/buying-no-hassle-mysteries-cheap-twitter-followers-free
http://recrea-lr.fr/no-hassle-methods-support-how-buy-real-followers-twitter-which-called
http://cusconovias.com/essential-quickly-plans-and-blueprints-cheap-twitter-followers-free.
html
http://demo.web-eyes.com.ua/subdomain/demo/content/speedy-blueprints-relating-buy-twitter-followers-cheap-considered-be
http://ideadvance.com/question/how-buy-real-followers-twitter-methods
velazquez primitive gaziantep
sinnvolving
fresno

My web site images

Anonymous said...

This is really interesting, You're a very skilled blogger. I have joined your feed and look forward to seeking more of your magnificent post. Also, I have shared your web site in my social networks!

huila kinetic lawfirms dachshunds pussey
http://www.valemigente.com/node/75225
http://www.mscentre.org/node/121462
http://synchroskate.ru/content/thoughts-basic-programs-buy-twitter-followers-cheap
http://www.diskdoctoronline.com/product-inquiry/rapid-sites-do-buy-twitter-followers-cheap-2-post
http://www.ourgardennd.com/node/146670
gloryholes radars stoechas philippines iphone 4 case chiste

my homepage ... mulder

Anonymous said...

Have you ever thought about adding a little bit more than just
your articles? I mean, what you say is important and everything.
But think about if you added some great pictures or videos to give
your posts more, "pop"! Your content is excellent but with images and videos, this website
could certainly be one of the most beneficial in its
field. Excellent blog!

dentales splice sexii lorz mongolian bbq menu
http://www.nfsource.net/44161
http://amartaxiservice.com/?q=node/137957
http://www.trainify.de/69121/step-step-simple-tools-regard-social-media-services-and-marketing
http://www.xn--carrerapopularniojesus-zec.es/node/43001
http://toursvoyage.ru/blogs/scarlettcatettqlt/5953-favorable-social-media-services-and-marketing-hints-news
hazelwood saint helena star jamaca lundstrom novelas

Here is my site; beckinsale

Unknown said...

salam..sy pun mengidap endometrosis kiri n kanan ovari,masa tuh mmg sdh xtau nk ckp rs masa depan gelap sgt..hubby simpati n pujuk ckp sabar ni ujian allah sbb allah tau kite blh tempuh n hubby ckp die akan usaha utk bwk berubat..last bt operation n ambek suntikan lucrin 3bln,br jer bln lepas sy hbs suntikan tu..dan bln jun sy disahkan hamil,berita terkejut doc pun terkejut mungkin nie kuase allah swt.selama ni sy mengamalkan garam mandian as syiffa'dari situjgk sy dpt tau bahawa sy mempunyai cyst melalui mimpi..alhamdulillah..

Anonymous said...

salam... sy pernah mengalami kesakitan yg teruk dibhgn kanan perut saya ketika berada di sekolah menengah (lbh kurg 10thn yg lalu). bila rujuk pakar, katanya ade appendix. dia sruh segerakn operation tapi ayah xsetuju. kami cuba prubatan alternatif jumpa ustaz. alhamdulillah hilang sakit yg teruk tu. Bbrp tahun lps tu, rasa sakit di perut kanan tu muncul balik cuma x teruk. Ketika preggy, bby dlm kandungan sentiasa berada dlm keadaan songsang, kepalanya stiasa diatas.doktor myakinkan sy yg anak sy akan brada dlm keadaan normal (kpala dibwh) bila tiba masa nk bsalin nnti sbb kluarga sy xde sejarah bsalin songsang. 2mggu sbl 'due date' bsalin, mesi di hosp cuba utk pusingkan bby sbb msih songsang, tapi gagal sbb sy mrasa sakit yg amat dibhgn kanan perut spt ade ssuatu yg mhalang disitu.akhirny sy tpksa dibedah. rasa sakit pbedahn lbh ttumpu pd bhgn kanan,sgt2 sakit. slps 3 thn blalu, sakit dibhgn kanan bawah perut msih terasa spt ade ssuatu yg besar disitu. bdsrkn pengalaman2 yg sy bc dr komen2 diatas, mmg sy pun ada merasai simpton2 spt: 1)senggugut yg teruk stiap kali period (zaman bujang). 2)perut bhgn kanan terasa agak besar skit dr bhgn kiri. 3)kerap buang air kecil 4)terasa spt ade sstu bwh perut kanan terutama bila duduk.
mmg sy rasa xselesa dgn 'benda' ni lbh2 lg bila time sakitnya datang. skg ni da mula rasa loya spt preggy bila mkn ape2pun wpun sy yakin sy xpreggy (sbb period masih spt biasa & masih pkai implanon). mkin mbimbangkn keadaan diri ini.. T_T

Anonymous said...

salam sejahtera,

pada setiap bulan darah haid saya keluar sedikit dan warna coklat selama 4 hingga 5 hari dan selepas itu darah warna keluar tetapi sedikit sahaja selama 5 hari - 5+5+10 hari. Ia berlaku setiap bulan dan mulalah perasaan tu tertanya-tanya kenapa. Saya juga memang ada pasang IUD untuk 5tahun. Sekarang ni baru 3tahun pakai. Pada bulan april yg lalu, saya amat terkejut apabila mendapati ada darah keluar tetapi tidak pekat tetapi sekali sahaja. Saya ingatkan mungkin perubahan hormon ke apa. Tidak alam selepas itu saya mendapati ada bau keluar daripada sana seperti kekuning kuningan. Oleh itu saya telah berjumpa dengan dr pakar dan apabila di scan mendapati ovari sebelah kiri ada fibroid 3-4cm. Dr telah memberi saya ubat antibaktera untuk dimkn selama 2 minggu disebabkan oleh jangkitan tersebut. Ujian kehamilan juga telah dibuat tetapi negatif. Dr mengesyaki mungkin disebabkan perubahan hormon. Dr telah membuka IUD dan memberi saya ubat hormon untuk memberhentikan pendarahan. Selepas seminggu memakan ubat hormon tersebut pendarahan masih ada tetapi tidak banyak. Saya mendapat tahu bahawa durian belanda sangat baik untuk menyembuhkan pelbagai jenis penyakit jd sya telah mencoba meminum jus durian belanda dan selepas beberapa hari darah kotor beku banyak keluar seperti datang haid dan selepas itu tiada pendarahan lg hingga skrg. kesakitan pinggang dan abdomen juga telah hilang selepas meminum jus buah ini dan badan terasa sangat kuat dan bertenaga. Pada 18hb July 2012 appointment dgn dr dan dr telah scan balik tp fibroid mc ada iaitu 5cm.Pada hari ini saya berjumpa dgn dr belum 10 hari sampai 10hari saya minum jus durian belanda dan rebusan daun durian belanda. saya ada bg tau dr bahawa jus durian belanda dan rebusan tu yg membuat bleeding fibroid dan bukannya ubat hormon yg diberi. Dr juga telah buat pap smear test dan hari ini keptusan tlah diterima dan semuanya normal. Dr telah memberi saya ubat pil perancang nama Cezarette untuk dimkn selama 3 bulan tp hingga skrg belum lg saya mkn sebab sya mahu try dulu minum jus buah durian belanda dan minum rebusan daun durian belanda.Pil perancang ini kata dr boleh membantu mengecutkan fibroid tersebut kerana kemungkinan ianya disebabkan oleh hormon. saya mendapat tahu kita kena minum jus dan rebusan daun durian belanda ini selama sebulan atau lebih bru ada tindakbalas.Dr telah memberi saya masa selama 3bulan next appointment pada 18hb okt 2013. Kepada semua yg senasib dgn saya, why not try minum jus durian belanda dan rebusan daun durian belanda (ambil 20 helai mcm tu) klu tak tahan dgn baunya boleh dicampur dgn jus durian belanda minum pagi satu gelas tengahari dan mlm sebelum tidur. Untuk pengetahun skrg ni saya masih lagi minum jus durian belanda dicampur dgn rebusan dan harap2 selepas 3bulan fibroid tersebut sudah mengecut ataupun hilang. Selamat mencoba.

Anonymous said...

sorry ada pembetulan...

jus durian belanda dan rebusan daun durian belanda yang telah memberhentikan pendarahan tersebut dan bukan ubat hormon yang diberikan oleh dr.

Anonymous said...

Slm.Saya ada. cyst ,3. bulan haid sya x teratur,n darah keluar ckt.bln ke. 4 haid Saya keluar byk n lbih 15 hri.adakah cyst Saya telah kecut atau. ada penyakit lain pulak.risau...........

Anonymous said...

lebih baik jumpa dr pakar & minta buat scanning..untuk memastikan samada ada ketumbuhan sis ovari ataupun sebaliknya...

Anonymous said...

Tidak sama sekali...bagi mereka yang tidak berkahwin juga mengalami cyst ni..

ayu said...

Salam semua. Setiap pnyakit pasti ada ubatnye. Yg pnting usaha dn ikhtiar. Saya sarankn anda amalkn mkn femmina n spirulina dr gamat emas untuk merawat n mencegah. insyaAllah tiade yg mustahil untuk sembuh.dn yg plg penting tuk kesuburan dalaman wanita. Klu anda nk cuba produk ni wassap saya 0199413966-ayu. Saya xakan amik 1sen pun untung. Saya cuma nk membantu. Ingatlah anda adalah insan terpilih! Smoga Allah menyembuhkan kalian. Amin...

Unknown said...

Salam....saya ada pengalaman operate cyst pada 12.july 2013.....masa mula2 tu sakit dekat bahagian bawah perut n terus sakit sampai ke pinggang...then g check, rupe2nya ada cyst disebelah kanan dan cyst sy sebesar 5-6cm...so doctor cdgkn untuk operate...then after operate, pada 16 aug 2013 sy g checkup and alhamdulillah semua seperti normal....dan pada 10 sept 2013 saya disahkan hamil 5 minggu...tetapi doctor kata cyst tu ada balik...di tempat yg sama sebelah kanan...dan cyst tu sebesar 2-3cm....risau yg tak terkata dah bile doc ckp cyst tu muncul balik....doakan saya dan baby dalam keadaan baik ye....saya nk th...sapa blh bgth, amalkan apa untuk kecutkn cyst ni dalam waktu hamil...tkt untuk mkn sembarangan..tkt bahaya utk baby...mohon pencerahan ye

Unknown said...
This comment has been removed by the author.
Anonymous said...

Salam.... sy pernah menjalani pembedahan cyst pd thun 2010.... 2minggu lps saya kawin..... sy dh rse lain mcm kat perut dh lme.... klu baring nmpk buncit sgt.smpi la sy rase sakit, sy checkup kat klinik biase doc kate sy peknen 5bln.... sy ckp sy balum kawin... then doc suruh wat scan, bl scan cyst dh 13cm.. sy kena bt operation bila gi kat hospital kerajaan prosedur complicated sgt... then sy tangguh dlu,...sy skip smua appointment.... then 14/3/2010 sy kawin.pki baju kawin perut nmpk buncit sgt.. lps settle smua sy g check kat hos.swasta... scan cyst dah membesar.... 21cm.... subhanallah cptnyer... doc trus suruh stay kat hospital trus..checkup btul2...cyst dh bercantum dgn ovari sebelah kiri sy..kelu jdnya....suami sy kate xpe.teruskan dgn opration... kne buang sebelah ovari.belah mcm org bersalin.... doc kate jgn peknen dlu dlm 6bln... ckup2 6bln sy g honeymoon, Alhamdulillah sy dpt 1st bby boy...org kte klu dah ader sebelah jer,bl dpt bby boy mst trus bby boy...tp next bby Alhamdulillah bby girl plak...yang penting kne bnyk berdoa...segala2nye ditentukan oleh Allah S.W.T.

Anonymous said...

Salam...sy baru menjalani operation buang cyst pd 19 sept 13 sepjg 7cm di DEMC..... Nasihat sy peringkat awal lebih baik buang shj sebelum merebak menjadi kanser...Sentiasa jumpa specialist bagi memeriksa keadaan rahim kita...sy dlu tak ambil kisah....sehinggalah doc suspek kanser pd mulanya..... Alhamdulillah sy cuma ada cyst shj.

Anonymous said...

salam...trima kasih yg berkongsikan pengalaman...sy pun dah ada pengalaman ada ovarian cyst 2 thn lps...sy dpt tau pun bila dah teruk...4 hr brturut2 sakit smpi x blh bangun..hr 1st sakit tu fmly bwa g g emergency hspital kerajaan...MA dia ckp sy gastrik n mgkin mslh air kencing x kuar...so dia bg ubt gstrik n ubt lawas kencing...tapi lps mkn langsung x beri kesan apa...smpi la hr keempat sy dah x lrt x x blh bgn, fmly trus bawa g hospital KPJ jmpa pakar sakit puan...dktr trs buat scan ultrasound n dia detected ada cyst dah besar 17 cm...dktr ckp kena segera operation sbb nnt tkt pecah...masa tu hnya ALlah yg tau perasaan sy...n yg pling sy sedih dktr ckp slh satu ovari sy terpksa dibuang sebab dah brcntum/brpusing dgn cyst...lps operation dktr jmpa n gtau, dgn satu ovari blh mengandung juga...dktr ckp jgn risau....yg pting bnykkn brdoa n kena yakin bahawa rezeki semuanya dtgn-Nya...sy prnh jga dgr yg sama kes bgini, rmai yg dah ada rezeki anak...alhmdulillah...

Unknown said...

Sya baru tau sya dpt sista 4 hari lepas 3.2cmx2.8cm...tpi doctor ckp tkde pape...ble I baca balik post niemcm serious je....langkah apa sya kena buat???

Unknown said...

Salam All,

Saya ada memjual suppliment, dan terbukti ada yang telah berjaya dalam menangani penyakit ini. In-Sya-Allah, dengan mengamalkan suppliment ini (terdr drpd makanan sunnah) ketulan ini akan hilang tanpa membuat pembedahan. Ingin tahu lebih lanjut dan utk melihat testimoni itu sms/whatapps/kakao saya @ 016-6823844

Anonymous said...

salam...saya bru kat ruangan ni...jd saya bru terbaca komen awk...bila perkataan hsnz keluar lg sya teruja...apa khabar awk sekarang...sya bru menjalani pembedahan utk buang cyst ari ni dah 24 ari..sya buat dekat KTS..sya xpegi hsnz..sya dpt tau masalah ni bln 1/12/2013 di klinik kesihatan tp masa tu doc kata bukan cyst tapi fibroid saiz 4X5..then sepatutnya kena rujuk ke hospital daerah pada 20/1/2014..oleh kerana terlalu susah hati dan pendarahan haid tanpa henti..sya pulak selalu letih dan sakit kepala yg berterusan..sya terus ke KTS ...doc scan dan soalan sya terjwp bukn fibroud tapi cyst..hati saya hancur sngt masa tu..terus buat pembedahan pd 17/12..dan sekarang sudah 24 ari..pemulihan..kos rawatan..semua sya tanggung sendiri..duit sudah tiada nilai..sya dah xmampu menunggu rawatan di hsnz..baca kisah awk sya rasa bersyukur krana smua telah selesai..semoga awk juga telah mendapat rawatan yg terbaik..dan kembali sembuh..walaupon entry ni telah lma ..hampir 4 thn lepas..

Unknown said...

Salam. Sy x sangka ramai jgk yg ada sakit cyst nie.. Sy dh dkt 4 tahun operation buang cyst. N cyst sy brtnya 3 kg. Msa to prt sy mmg bncit sgt. Bru umur 18 thn. Sedih agt tyme to ovari n tiub sy kna buang.. Mcm2 sy pkir. Takot x dpt zuriat. Slama 4 thn nt sy ulang alik buat check up. N hari ny sy tibe2 rse skit mcm dlu.. Sy hrp sgt sesiapa yg ada ubat or thu cara nak cgah plz share.. Sy x nak kjdian yg sma berulang. Ckup la sy kna operate skali. Sy dh x sggp kalo ovari sy hilang lg..

harlina said...

salam semua...baru2x ni sa dah dibedah akibat masalah yang sama 'syis ovari'.18cmx13cm.hanya ovary kanan yang tinggal dan itupun hanya tinggal separuh kerana adayis.walaupun belum ada anak tetapi harapan untuk mendapatkan anak masih ada.walaupun hanya tinggal1ovari. bersabarlah.......

Anonymous said...

Salam. Sy baru balik dr klinik krn dh x thn sakit di bawah perut,pinggang,kaki malah satu bdn krn period.tp yg nyata memang sy pasti ianya sakit yg x sama dgn senggugut yg sy alami stiap bulan. Sakitnya xtraordinary malah bdn ada kalanya menggigil sakit. Tdor telentang sakit,pusingnkiri sakit,pusing kanan sakit,bila berjalan pun kene slow2 n bongkok. Pergi check buat ultrasound dc kata ada cyst 8.20cm sbelah kiri n refer ke pakar. Sblm ni pun dh penah buat ultrasound tp di klinik lain, doc tu kata x der apa2 cuma dia nmpak ada ruang kosongnitam di tgh2 perut. Rupanya kata doc yg sy pegi td yg kosong itam tulah cystnya. Adoiiii..... sak7t sgt ke lps wat operation ni?.

Anonymous said...

Salam semua..
Just nak kongsi pengalaman..Bln ogos 2013,sya dgn suami terdetik hati utk buat pemeriksaan dan berjumpa dgn doc pakar sakit tuan/puan kat kpj..sebab sya da berkahwin 2 tahun tp masih blm ada zuriat dan pada hari tu juga la doc mengesahkan sya ada ovari cyst..dan pada hari tu juga sya terus masuk hospital pagi esoknye terus operation buang cyst..tuhan je la yg tau mcm mna perasaan sya,takut dan terkejut sangat2 ye la kita tak perna rsa ape sakit ataupun tanda lain2 ttiba dtg hospital terus masuk ward sebab ada cyst than operation pulak..nasib baik adasuami d sisi..dia ada la pendorong utama da kekuatan sya...alhamdulilla selepas 6 jam menjalani pembedahan semuanya selesai..don wory tak sakit pun msa operate sebab kita sedar tp selepas operation tu sakitnye tuhan je la yg tau,bkn nk takutkan korg yer..don wory dlm msa 2 minggu je akn beransur pulih..alhamdulilla pada dec 2013 doc sahkan sya pregnant 4 weeks dan skg da masuk 20 minggu..oh lpa nk bgtau korg doc bgtau kat sya tak dpt zuriat sebelum ni sebab sya ada cyst...insyaallah bg korg yg d sahkan ada cyst refer dgn doc anda cpt2 ataupun..

Unknown said...

assalam..sy d bdah n d buang satu ovari pd umur 14 th...skg umur dh 28 thn..n dh kawin 7 bln...masih x pregnant lg..nk tnya...pd yg arif...ada peluang x untuk saya dpt anak?

Nurhaleeda Emylyana binti Suhaimi said...

Assalammualaikum.. masalah sakit puan ni @ khususnya sist salah 1 punca nya adalah kerana pemakaian tuala wanita. Utk pengetahuan semua,kebanyakkan tuala wanita di pasaran dibuat daripada kertas kitar semula. Anda boleh google @ tanya pakar ttg perkara ini utk mengetahui kesahihannya. Saya sendiri ada mengalami masalah sakit puan,tapi alhamdulillah saya ikhtiar banyak cara utk sembuh. Termasuk menggunakan pantiliner herba,pad herba dan makan jamu.
Alhamdulillah baru2 ni kitaran haid saya lancar. Sebelum ni payah nak datang haid,kalau ada pun sikit je yang keluar darah.Saya juga bimbang terkena penyakit sist,alhamdulillah dipertemukan Allah dengan beberapa penyelesaian. Kalau nak berkongsi mengenai masalah haid yg tak teratur,bole roger2 saya di 0173795372.. ada wassap,wechat..
kita kongsi masalah.. :)

Anonymous said...

Assalamualaikum, saya kerap mengalami masalah sakit perut di sebelah kanan berdenyut2 tetapi bukan ketika datang bulan. Adakah ini juga merupakan simptom pada penyakit cist ini. Kerana ia tidak sakit secara berterusan. Tetapi kadang2 saja. Ianya agak merisaukan saya..harap dpt berkongsi. Tqvm

Unknown said...

assalamualaikul...sy nk tnye..bnyop ke kos yg dgunakn utk buat rawatan nie??

izzah said...

SALAM...saya preegy 3 month dan masih scan doc ada nampak mcm gelembung..kemungkinan gelembung cecair..xdpt dikenal pasti sama ada sis atau fibroid...saiz dalm 3cm...cuma kene rujuk doc pakar...doc kata x bahaya sebab di luar rahim..igt di dalam rahim mula2...cuma kene pantau..sy termiss doc pakar yg pertama...so tunggu due date kedua bg sbb masih sblm ni ada hal yg xdpt dielakan,...perlukah sy tunggu atau jumpa doc lain untuk tgk perkembangan gelembung tu...saya takus dan keliru...takut apa2 terjdi kat baby sy ni..saya ada ank berusia 1tahun 6 bulan dan ini ank kedua sy..pliz share apa2 kat sy...tq

norhamida said...

ALHAMDULILLAH...
Cyst di pangkal rahim ku sudah tiada lagi. .
Terima kasih padamu ya Allah,
Kerana ketemu kan ku dengan jelly gamat goal G yang mujarab ini...
Sebarang pertanyaan boleh pm Norhamida Ida@wassap 012-6879843. .

Unknown said...

Puan nk tanya selepas pembedahan brp lama puan rasa kesan sakit dan tidak selesa diperut terutama masa baring...saya dah hmpir sebulan..masih sakit...

Anonymous said...

Salam norhidayah. Sy telah menjalani pembedahan buang endo + cyst stage 4. Dan sekrg sudah masuk 30 hari selepas pembedahan dan masih ade keluar darah pekat. Adakah keadaan itu normal?

noor hafizah said...

Salam. Sy telah menjalani pembedahan buang endo + cyst stage 4 di DEMC. Dan sekrg sudah masuk 30 hari selepas pembedahan dan masih ade keluar darah pekat. Adakah keadaan itu normal?

Anonymous said...

assalam..sy pon mcm sis...sakit sgt2...n pergi jpe doc..doc ckp sy jnis endometriosis...yg jnis n boley jdik cancer law x operate..so..alhaamdulillah sy da selesai operate..n jnis n mang kne jge pemkann..so..nashat sy pde sis...pergilaa jpe doc..

Unknown said...

Salam.. hi bile sy bc sume komen sumenye drp org dewasa yg dpt pnyakit cyst ni..sy sering wat research bkenaan dgn cyst. Tp sy xsngka ank sy yg baru berusia 3 tahun ade cyst sbesar 5cm..baru shj 2ari lepas mjalani pbedahan..

Unknown said...

Salam.. hi bile sy bc sume komen sumenye drp org dewasa yg dpt pnyakit cyst ni..sy sering wat research bkenaan dgn cyst. Tp sy xsngka ank sy yg baru berusia 3 tahun ade cyst sbesar 5cm..baru shj 2ari lepas mjalani pbedahan..

Anonymous said...

Salam.. nak kongsi pengalaman. saya dah 3 tahun lebih menjalani pembedahan utk buang cyst berpintal. Sakitnya hanya Allah je yang tahu. Saya dapat tahu saya ada cyst dan hari itu jugalah saya dibedah. Simptomnya lebih kurang sama macam morning sickness. So sy ingatkan masa tu saya mengandung. Rupa-rupanya ada cyst. Ukuran cyst masa tu dah 12cm. Saya dimasukan ke hospital jam 2 petang dan pada jam 7 mlm, sy terus dibedah. Hati saya bagaikan hancur. Masa tu baru berumur 27 tahun dan belum dikurniakan zuriat. Saya takut jika masa akan dtg saya tidak boleh mengandung. Kepada sesiapa yg ada masalah seperti saya, jangan risau, rezeki akan ada jua. Cuma cepat ataupun lambat. Sepanjang 3 tahun lebih tu, saya memang tidak pernah mengandung. Tetapi, baru-baru ni saya hamil. Alhamdulillah. Tapi cuma hanya dipinjamkan 2 bulan jer. Saya gugur. Saya bersyukur, saya ingatkan saya tak ada peluang untuk hamil. Mungkin belum masanya saya menerima rezeki zuriat. Allah lebih tahu apa yang terbaik untuk saya. Saya doakan kepada yang mengalami masalah seperti saya agar dikurniakan rezeki zuriat. Amin..

Unknown said...

Anonymous...inshaAllah x lama lg ad rezeki utk awk..percyalah.saya tlh operation right ovarian cyst pd 2010..slps itu saya trus d sahkn pregnent prtghn 2010,awal 2011 & awal 2012.....smua Allah pnjmkn saya dua bln shja dan dnc gugur tu...tp percyalah..Allah hnya mahu menguji kita dan DIA tahu kemampuan kita dan bila msa yg ssuai utk kita dkurniakn ank...2014 saya pregnen lg...seyelah ank sulung berusia 10 tahun...syukur padaMu Allah...skrg saya sdg cuti bersalin anugerah kedua ini......my sweet bby girl.....bersyukur sgt...kita kna byk bersabar ya...tq

eskembob said...

assalamualakum...hopefully all women here tabah..once sy bca pengalaman & info kat sini, terdetik juga perasaan takut..ada tak sesiapa pernah consume GLA complex SHAKLEE? sy ad juga baca yg ia boleh kecutkan cyst..klu yg pnah consume, boleh sharing information yea..sy pon sedang mencari alternatif laen utk rawat cyst..

Anonymous said...

Hye n salam. Sya pun baru je operation cyst ni. Dah seminggu. Cyst sya 4cm sebelah kiri. Buat dekat KPJ. Sakit dia mmg Allah saja yg tahu. So nak tanya mcm mana nak jaga pemakanan dlm masa pantang ni? Boleh share kan sikit tak.

Unknown said...

Blh veli diamana herba burma tu??

mad said...
This comment has been removed by the author.
mad said...

hai n salam..Saya pun baru je operate cyct pd 2minggu selepas raya..operate cyct mmng buat saya seriau sgt..sakit yg amat sgt..skrg ni saya mengambil injection lucrin. Baru ambil sesi pertama..cuma ingin minta bantuan..bagi sapa2 ada supplement utk menggelakkan cyct dtg balik info la yer.. sbb cyct saya dh tahap 3

Anonymous said...

hai .Last month 27/7/16 saya scan n doctor kata saya ada cyst dermoid 5.1cm x 5.1cm di left ovari. Doctor kata nak buat operation. Saya akan admit di hospital pada 25/8/16 and operation data pada 26/8/2016. Sebelum itu doctor suruh saya datang balik untuk scan sekali lagi, double confirm sama ada cyst itu hilang sendiri ke atau tidak, saya dah dua bulan haid tak stop. adakah cyst size 5.1cm boleh hilang begitu je tanpa makan ubat apa-apa?

Rina said...

Salam
Kurangkan makan ayam ,daging dan product soya dan supplement Colagen
. Makan kunyit buat ulam atau minum jus kunyit 2 x sehari.makan sayur bnyk.

Blogger AR said...

MENGAPA SAYA TIDAK MELIHAT SEBARANG JENIS MAKLUMAT DI SINI???!!!

Anonymous said...

Boleh cuba produk 4life. Alhamdulillah dah ramai kami tolong dan memberi kesan yang sangat positif. Produk 4life 100peratus buah-buahan dan sayur-sayuran dan tiada mengandungi kologen mahupun bahan2 yang terlarang. Banyak testimoni yang terdapat dlm youtube mahupun di google. Salah satu sebab kita mudah mendapat penyakit ialah sistem imune kita sangat lemah. Oleh itu dengan adanya produk 4life ini, yang merupakan membangkitkan semula sistem imune kembali cergas untuk melawan penyakit tersebut. Produk 4life bukan suppliment, bukan ubat tetapi ia adalah makanan tambahan untuk badan kita yang banyak kekurangan makanan yang berzat. Untuk membeli produk ini, boleh sms saya 017-3867792

Anonymous said...

Boleh cuba produk 4life. Alhamdulillah dah ramai kami tolong dan memberi kesan yang sangat positif. Produk 4life 100peratus buah-buahan dan sayur-sayuran dan tiada mengandungi kologen mahupun bahan2 yang terlarang. Banyak testimoni yang terdapat dlm youtube mahupun di google. Salah satu sebab kita mudah mendapat penyakit ialah sistem imune kita sangat lemah. Oleh itu dengan adanya produk 4life ini, yang merupakan membangkitkan semula sistem imune kembali cergas untuk melawan penyakit tersebut. Produk 4life bukan suppliment, bukan ubat tetapi ia adalah makanan tambahan untuk badan kita yang banyak kekurangan makanan yang berzat. Untuk membeli produk ini, boleh sms saya 017-3867792

Unknown said...

Salam...
Sy berumur 31 tahun dan baru berkahwin pd awal tahun.. pd bulan 3 sy tidak dtg haid dan setelah check sy positif hamil. Kandungan sy ok dan pd bulan 4 tiba2 jd bermasalah. Ketika doc scan sy diberitahu terdapat cyst kecil di tepi kandungan ovari sy.sebulan kemudian Sy turun darah byk sehingga pucat dan dikejar ke hospital. Tggl dlm wad selama 4 hr. Doc bgtau anak dlm kandungan mgkn 50 50 sbb turun darah.. akhirnya hjg bln 4 sy disahkan kandungan sudah tiada dan hanya tggl kantung janin sahaja. Akhirnya pd 6.5.2017 sy keguguran dan kantung semua keluar. Sy duk dlm wad selama 2 hr dan bila keluar terpaksa berpantang mcm org beranak selama 40hr.. cuma sekarang sy stress bila pikir ada cyst ni dan adakah boleh sy hamil lg bila ovari cyst akan dibuang.. tlg la sy

Unknown said...

satu ovari puan da buang ke?slpas buang ke puan hamil atau sebelum buang?

Unknown said...

Sebaiknya, berjumpa doktor utk lbh terperinci, sebab cyst ada y boleh mengecut sendiri dan ada yg blh membesar.

http://legasikekja.blogspot.my/2017/08/ovarian-cyst-belenggu-ibu-hamil.html?m=1

Unknown said...

biodex tu cmna ya..ble bg contoh gambar tak

Anonymous said...

Sy ada cyst berukuran 6cm. Baru jer diketahui stlh scan. Sy dh kesan benda ni lama. Tp bila pegi jmp doc tmsk ke hosp pakar mmg diorg kata kencing kotor or gastrik. Last sekali sy jmp doc n doc scan. Mmg ada ketumbuhan berukuran 6cm. Dia bg surat jmp doc di hosp. Doc plak x buat op. Even sy x kisah di op. Dpd sy sakit kelak. Tp doc suruh buat appointment lain. Appointment hjg tahun plak. Adoi... seksanya menunggu. Skrg sy mula mengalami ksktn di bhgn perut. Tp sy tetap berusaha utk bertahan. Sy reda dgn ketentuan. FYI sy blm berkawen. Andai ditakdirkan x blh beranak disebabkan ini pun sy reda. Mgkn ini dugaan hidup sy. Doakan kita semua kembali sihat. Insya Allah...

Unknown said...

Period ok tak sis?

Unknown said...

sya jugak mcmtu dh 10cm..ya allah besar sngat

Jaja donat said...

Salam...

Beberapa tahun lepas sy di sahkan ada cyst... Syukur hanya 2cm...doc beeikan ubat unt kecutkan cyst tu... Sy mula sedar bila period sy lama dr biasa... Check terus dpt tau ada cyst... Sy sedia maklum mmg ia bole berulang... Sy mmg tgl semua supplement terutama yg ada colagen bagai...

Cuma beberapa bulan ni sy selalu muntah... Tp buat xtau je... Cuma semnggu dua ni mula rasa perut mcm buncit sikit dan period xteratur... Bila baring perut rasa keras... Tetiba jd takut nk pegi check... Xde kekuatan... Masa tau dulu pun sy dh terduduk... Kali ni fikir mcm2... 😭 Moga tak apa2

Banina said...

Syukurr alhamdulillah.asbab makan noni chewable biodex dengan izinNya Cyst sebelah kiri ovari dah hilang. Sebelah kanan dah mengecil dari 6cm kepda 2cm.

Adams said...

Hey tony! Nama saya Julia, terima kasih atas ketenangan maklumat yang anda bagikan mengenai Dr. Iyabiye mengenai penyembuhan hepatitis, dia dalam keberkahan saya menghubungi dia dan saya sembuh selepas memohon rawatannya. Beliau menghantar saya ubat melalui khidmat kurier DHL yang mudah untuk saya dapatkan dan mengambil ubat selama 4 minggu dan saya pergi ke hospital selepas itu untuk ujian dan negatif. Saya datang ke sini untuk memberitahu anda bahawa anda betul-betul di mana-mana ubatnya, semuanya baik dengan saya sekarang. Terima kasih banyak - banyak. Hanya sekiranya ada sesiapa di luar sana yang ingin menghubunginya, di sini adalah kenalannya: iyabiyehealinghome@gmail.com Panggilan / Whatsapp: +2348072229413

Anonymous said...

as salam..sedikit pengalaman sy..sy berkahwin pada bulan februari 2016...pada bulan mac 2017 sy ada berjumpa pakar puan dan disahkan ada cyst anggaran 5cm..masa tue sy belum mengandung lg..doc kate mgkn tue punca sy belum mengandung sehingga hari tersebut..tp doc kate masih boleh mengandung secara natural dan jaga makan supaya cyst tidak membesar..setelah sekian lama mencuba sy masih gagal mengandung secara semula jadi dan akhirnya membuat keputusan utk operate pada bulan januari 2018..namun kuasa Allah mengatasi segalanya..pada hujung bulan november 2017 sy telah disahkan hamil..selepas kehamilan tersebut sy perlu merujuk kepada pakar setiap bulan utk melihat perkembangan cyst..dan alhamdulillah cyst tersebut berada di belakang rahin dan tidak menganggu perkembangan bby saya..dan alhamdulilla sy telah selamat bersalin secara normal pada bulan julai 2018..skrg bby sy dah 6 bulan lebih dan cyst tersebut masih ada lagi..sebelum bersalin sy ada bertanya kepada pakar sama ada perlu bersalin secara ceaser atau tidak utk buang sekali cyst tue dan pakar bgtau kalau boleh bersalin normal kenapa nak ceaser..lupakan dulu soal cyst dan nikmati kelahiran secara normal...so selamat maju jaya kepada puan2 yg ada cyst dan belum mempunyai anak..bnykkn berdoa kepada Allah..semoga dipermudahkan segala urusan..

suka kongsi said...

Assalamualaikum slm sejahtera warga group📢
💐 Sy nk mintak tolong viralkan berita baik ni ye📢😉

1) Ni berkenaan kisah hidup pesakit kanser stage 1-stage 4 yg mengambil penawar dengan hanya produk yg berpatutan harga nya tapi kesannya setanding ubat harga mahal, tetapi rawatan hospital jgn lari,tetap wajib diteruskan,kedua2 rawatan amat bermanfaat.

Boleh hubungi terus pengasas dia & cerita direct kt dia kita sakit apa dn lain2 👉🏼 En Mohd Zuhairi- 017 468 7570

2)Dah ramai yg merasa kesan yg positif dengan penawar beliau yg berunsurkan ubatan bahan semulajadi yg selamat diambil,walaupn bahan semulajadi tetapi penawarnya mpunyai kesan yang pantas.
Sesuai juga untuk penyakit kanser yg sudah merebak disamping rawatan hospital👍🏻

3)Pencipta penawar jus ini dh banyak berdepan dengan pesakit2 kanser,ade ramai yg dh merasa kesan yg baik,yg sembuh selari dgn rawatan doktor,penawar yg amat menyokong penyakit berat dan ringan.

4) Selain drp penyakit kanser pon blh juga mengambil penawar semulajdi ini sbg rawatan alternatif yg mnyokong dlm proses penyembuhan spt penyakit:
- Denggi &Kencing Tikus( Ada testimoni
Batu Karang, Gastrik, dimana pesakit minum jus & rawatan doktor, ada kesan dalam 3 hari)
- Gout, Kencing Manis (berperanan menambahkan zat2 tubuh badan, menguatkan pertahanan badan melawan penyakit.memperlahankn prtumbuhan pnyakit)
- Masalah Keputihan
- Darah Tinggi
- Buah Pinggang

5) Jus ini berperanan menambahkan zat2 tubuh badan, menguatkan pertahanan badan melawan penyakit.memperlahankn prtumbuhan pnyakit

-Sy share mlalui
pgalaman sy sdri yg mengikuti pkembangan pjuang2 kanser ni,sy sdri pon gna produk dia (penawar jus) dh 3thn.

Jdi skg ni sy rsa perlu share brita ni buat smua spaya msih ade hrapan bg mreka yg tcari2 pnawar smpingan bg pyakit knser yg tpat .disamping itu TDAK MENGABAIKAN RAWATAN DOKTOR ANDA YA.💪🏼

Nnti klau nk ikhtiar dgn pnawar beliau, dan sdah mcuba ,blh la join group whatsApp pjuang2 knser,bleh la knal2 psakit die yg dh smbuh mcm yg sy knl antaranya
~~~~
▪ Pn. Hayati abd Hamid- Pensyarah Knan UITM, knser pyudara stage 4.
Skg dh shat wlaupun prnah diberitahu doktor yang beliau hnya mampu btahan stahun sj utk hdup.setia dgn pnawar khusus en. zuhairi ini.
Beliau mngarang sbuah naskah/buku yg mgisahkn pngalaman beliau sepanjang perjuangannya melawan kanser dengan mengambil penawar jus ini sbg slah satu rawatan alternatif selari dengan rwatan doktor (nk buku nti blh order)
~~~~
▪Adik Luqman -kanser GIST-Anoerectal Tumor
Skg sudah sembuh dr knser. pnawar jus ini diambil selari dgn rwatan hospital.
~~~~
▪Adik Izzat b.muhd Ariffin ,kanser Lymphoma stage 4 skg dh sembuh
Guru nya mberitahu beliau x prnah nmpak sperti pengidap knser tahap 4, krana sntiasa nmpak cergas dngan pgambilan jus yg mmberi tnaga dan mrawat.Beliau mngambil pnawar jus ni dr knser thap 4 shingga smbuh tnpa mninggalkn jus dan rwatan hospital.
~~~~
▪Nani Faiza - knser Usus Thap 4 dan tlh mrebak ke hti, setia mrawat dgn penawar jus ini tnpa ptus asa,skg dh hmpir smbuh spenuh nye. sel knser sdah tiada.
~~~~
Dan ramai lg yg dh sembuh dr kanser leukimia dll yg guna penawar jus ini,ini kenyataan bkn rekaan.nti blh pm sdri testimoni2 td tu ye😉

Jadi saya mintak pd sape2 yg ada sakit kanser, Call atau terus wasap Pengasasnya sendiri ok👇🏻
En. Mohd Zuhairi - 017468 7570

💐Yg penting ramuan penawar jus semulajadi ini MAMPU DIBELI dan
In sya Allah mujarab mudah mudahan aaminn

suka kongsi said...

Note:
SAKIT URAT SARAF, LENGUH2 BADAN&
• Jus herba ini boleh mengurangkan sakit2 urat saraf tidak kira usia
• mengurangkan Lenguh2 tumit kaki, tapak kaki, & sukar berjalan akibat kerosakan saraf
• mengurangkan Lenguh2 seluruh badan kerana sakit tua & akibat kerja berat

SUMBER KALSIUM
• Menambah kalsium pada tulang
• Menguatkan semula tulang

KENCING MANIS
• Pesakit kencing manis makin bertambah dlm masyarakat kita.

• Ia blh dihidapi oleh individu tanpa peringkat usia.
• Paling menyedih kan penyakit kencing manis ini boleh merebak ke organ lain iaitu buah pinggang yg blh membawa kerosakan.

•Maka jus herba mampu mengawal dan mencegah kerosakan buah pinggang yang berpunca dari pada penyakit kencing manis kerana risiko kencing manis akan ke buah pinggang akhir nya…memang patut mencegah dari kerosakan buah pinggang
• Amat elok diambil bagi pesakit kencing manis yg bertujuan menjaga buah pinggang.

• Digalakkan mengambil jus herba ini bagi pencegahan serta rawatan awal.

info- Ia bukan lah jus herba yang memanaskan badan anda malah badan anda akan rasa selesa dan tidak panas badan.
-Untuk mendapatkan info lebih lg tentang jus herba ini,sila hubungi en zuhairi. Penerangan akan diberikan setelah anda memaklumkan penyakit yang anda hadapi.maka jus2 herba yg sesuai akn disyorkan.

Order: CALL,WhatsApp @
Encik Mohd Zuhairi -
017468 7570

#sharepadayangmemerlukan


Penawar Herba Untuk Masalah Cyst said...

Cuba amalkan herba ini, 5 biji pagi 5 biji malam. Ada banyak testimoni sejak 5 tahun lepas, amalkan berterusan 3 bulan.

info penuh herba untuk cyst klik pada nama saya ye

atau copy paste link ini

https://pesandoc.blogspot.com/p/cari-penawar-untuk-masalah-cyst.html

Anonymous said...


The Bitcoin System is a group exclusively for people who have seized on Bitcoin's insane profits and made their fortunes peacefully.
Members of the Bitcoin system take a vacation around the world every month, making money on their laptops in just a few minutes of "work" a day

Learn more: http://gary.biorobot.xyz

Listen to our members who rely on our software to fund their luxury lifestyle:

Michael Zusman
The results of the program speak for themselves ... As promised, I was earning over $ 13,000 a day. Do I really need to say more?
Lewis H.
It's true? I only joined 2 days ago and my account balance has already increased to a whopping € 27,484.98 !!!
Paulo Fonzi
Yesterday I quit my job ... and today I'm at a pool party in Vegas! Life is AMAZING thanks to the Bitcoin system. THANKS STEVE!
Chris Hadid
I ask my wife to squeeze me every morning when I wake up and check my bank account. I have never seen this amount in my bank account. And it continues to grow and grow ... this is what I've been waiting for all my life. Now that I have felt what it means to be my own boss and make tens of thousands of dollars every week, I will never look back!
Daniel Pelts
Surprisingly, I used to be a Wall Street investor. And I've never seen anything like it in my 10 years at the company. All my colleagues thought I was crazy when I left the company to devote myself entirely to the Bitcoin System software. Now that the profit is 384,594 euros, all my colleagues CAN let them in.

Meet Steve McKay
The genius of the Bitcoin system. Hello
- I am a former software developer for a large firm, which I mention the name as a giveaway
I Compared to early investors in Uber, Facebook or Airbnb, this software is creating millionaires in record time. If you want to make a million with Bitcoin, watch the video above to see how. Your friend, Steve McKay

Jump to be the first: http://tamiko.enbos.xyz

Anonymous said...

В любом случае, в процессе транспортировки груза предполагается двойной таможенный досмотр и соответствующие процедуры: когда груз покидает Китай и когда прибывает в Россию.

Anonymous said...


https://torgovaya.xyz/steklo-na-avto Внимание! Продажа осуществляется только от 2-х штук! Жидкое стекло нового поколения от японской компании Willson.
Сохраняет яркий и насыщенный цвет кузова, придает сияющий блеск и водоотталкивающий эффект. Одной упаковки хватает на 4 слоя/автомобиля. https://torgovaya.xyz/steklo-na-avto

https://torgovaya.xyz/dhgate.com Самый лучший магазин лучших товаров

Anonymous said...

популизаторство сайтов – это просто!
Готовые тарифы
Ведь цены указаны на сайте – не надо ждать обсчета. Цена не меняется из-за конкуренции, количества ключевых слов также т.п. Кроме того, в каждый пакет до того времени заложена скидка хуй 56% – потому что «оптом дешевле».

Без мук выбора
Вам не придется выбирать «простирание по трафику, позициям или чтобы лид». Работаем по западной модели ценообразования – оплата из-за конкретные работы. Результаты получаются одинаковые, а бешеные накрутки вследствие гарантию отсутствуют.

Разовая оплата
Большинство наших тарифов, даже по продвижению сайтов, с разовой оплатой. Делаем трехмесячный пул работ чтобы 20 дней – обычно этого бывает ублаготвореннно, чтобы чрез 3 месяца сайт попал в ТОП.

https:///torgovaya.xyz/seo Только создали сайт? Позаботьтесь о продвижении


[url=http://berdsk.firmsmap.ru/avtoservis-po-prodazhe-i-ustanovke-avtozvuka#reviews]Только создали сайт? Позаботьтесь о продвижении[/url] c62998e