Thursday, October 4, 2007

Argh!!! Stresss!!! Relaks.. Cuba ni...

Assalamualaikum dan salam perpaduan,

Minggu lepas kan kat tempat kerja, ramai yang berasa tertekan sebab banyak yang berlaku minggu lepas. Udahlah dengan kerja harian yang melambak, tambah lagi dengan perkara-perkara yang tiba-tiba berlaku. Bila dah tertekan tu mulalah muka masing-masing masam je macam baru lepas makan cuka. Nak kata diorang makan cuka, takkan kot, tak puasa ke? hehe.... Tempat kerja tu bukannya besar, kecik je. Jadi, bila dah muka masam macam tu, mulalah secara tak langsung beri kesan pada emosi rakan sekerja yang lain. Yang takde kena mengenapun tak pasal-pasal rasa tertekan. Tapi, tak tau sebab apa. Tau-tau je diri sendiripun dah rasa tertekan. Buat apapun rasa serba tak kena.

So, dalam post kali ni, saya nak kongsi satu satu ubat yang mujarab bagi perasaan tertekan ni. Saya tak tau dapat dari mana artikel ni. Dok selongkar-selongkar hard disk lama terjumpa plak dokumen ni. Ia dalam bahasa Inggeris, tapi saya bagi dalam bahasa melayu jelah ek.

Erm, apakah ubat yang mujarab tu?

PERNAFASAN PERUT.

Pernafasan perut ni dapat membantu kita mencapai ketenangan secara psikologi dan dapat meneutralkan kesan negatif yang terhasil daripada tekanan.

Macam mana nak buat?

Ada 3 cara nak buat:

1) Cara yang pertama: Baring dan letakkan sebuah buku kat atas perut. Dalam keadaan yang tenang, tarik nafas dalam-dalam sehingga ke bahagian perut supaya
buku tu naik, kemudian lepaskan nafas dan buku itu akan turun
bersama-sama perut anda yang comel itu... hehe... Pernafasan ini bukan sahaja membawa udara ke bahagian atas dada seperti yang selalu dilakukan, tetapi juga terus ke bahagian bawah paru-paru.

2) Cara yang kedua : Duduk tegak-tegak, letakkan tangan kanan di perut dan tangan kiri di dada. Tarik nafas dalam-dalam supaya tangan kanan anda bergerak ke hadapan dan ke belakang selari dengan pernafasan anda dan tangan kiri pula tidak bergerak. Tarik nafas dengan menggunakan hidung dan lepaskan nafas menggunakan hidung atau mulut dan rasakan betapa nikmatnya pernafasan perut ini.

3) Cara yag ketiga : Letakkan jam di depan anda atau pegang sahaja jam tersebut. Tarik nafas dalam-dalam, perlahan-lahan, penuhi ruang abdomen anda dengan udara dalam kiraan 5 saat. Kemudian lepaskan nafas perlahan-lahan dalam kiraan 5 saat juga.

Lakukan pernafasan perut ini pada bila-bila masa. Masa nak tidur, bangun tidur atau bila-bila masa terasa tertekan tu buatlah.

OKlah, itu sahaja. Semoga hari-hari anda dan saya sentiasa ceria dan menyeronokkan.

2 comments:

Heartless Devilish said...

takder keje aku nak tarik napas lepas napas..
kalo aku tension..aku bebel kat ko je fik.. ari2 gak aku bebel ngan ko kan dalam tren..? anyway..thnx for being a good listener.. takper..nanti kiter wat kajian lg utk sumer masalah yg ader okek? ingat... JANGAN TERPERANGKAP...miakakaka.. pandai ko kata aku ek fik ek..? Aku lom terperangkap lg ok?

Hindi Choti said...


Hindi sexy Kahaniya - हिन्दी सेक्सी कहानीयां

Chudai Kahaniya - चुदाई कहानियां

Hindi hot kahaniya - हिन्दी गरम कहानियां

Mast Kahaniya - मस्त कहानियाँ

Hindi Sex story - हिन्दी सेक्स कहानीयां


Nude Lady's Hot Photo, Nude Boobs And Open Pussy

Sexy Actress, Model (Bollywood, Hollywood)